Foto

Jeg prøver å krydre bloggen her med bilder jeg har tatt. De fleste bildene er tatt med mitt gamle, mørbankede Nikon D50. Det er i utgangspunktet ikke noe galt med dette kameraet, bortsett fra at det er gammelt.🙂

Det sies vel at optikken og fotografen betyr mest uansett, og fordelen med å ha et gammelt Nikon (og jeg hadde to analoge SLR før dette) er at det er haugevis med optikk tilgjengelig, både nytt og brukt.

Jeg har lyst på nytt kamera, og har begrenset budsjett. Med mindre 50’en takker for seg, føler jeg ikke at Nikon har kameraer som gir meg nok mer innen for det jeg mener er en rimelig pris.

Ulempen med speilrefleks er størrelsen, og et Nikon D90 eller D300 er en del større og tyngre enn 50’en.

Et alternativ, som frister ganske mye, er et av Olympus eller Panasonic sine micro fourthirds systemkameraer. Problemet her er at det er begrenset med raskt glass tilgjengelig, og jeg vil måtte bruke en del kroner på å erstatte innholdet i fotosekken. (Eller aller helst: Legge til innhold i fotosekken)

En kjapt søk etter det rette kameraet med utstyr på fotovideo.no gir meg følgende priser:

Panasonic DMC.GF1 med 20mm f/1.7 linse: 7995

Panasonic 14-45mm f/3.5-5.6 linse: 2995,-

Elektronisk søker til GF1: 1895,-

Totalt: 12 885,-

Det er mer enn samme side skal ha for Nikon D300. Som mest sannsynlig tar bedre blder og kan bruke alt jeg har i sekken i dag.

Men GF1 frister allikevel! Og utvalget av ekstraustyr kommer nok bare til å øke.

Løsningen er nok å vinne i lotto, sånn at jeg får råd til begge deler….

Eller at Nikon lager systemkameraer uten speil, men med samme f-linsefatning og hendig størrelse.

Legg igjen en kommentar

