Et angrep på politiet rammer alle…?

Jeg fikk endel kommentarer på mitt kommentar til denne bloggposten:

http://pjattogpolitikk.wordpress.com/2010/04/21/et-angrep-pa-politiet-rammer-alle/

For å klarifisere litt, bruker jeg litt plass på min egen blogg.

Min første reaksjon av at overskriften antyder at et drap av en politimann er et større samfunnsproblem, eller en større tragedie enn drap på et annet menneske.

Det er jeg ikke enig i: Som jeg skrev i kommentaren min: Tapet er like stort for de pårørende når andre yrkesgrupper blir drept.

En annen ting jeg tolker posten og kommentarere til å mene, er at et angrep på politiet fører til mer utrygghet enn et angrep på andre personer.

Det er jeg heller ikke enig i. En politimann, i kraft av sin stilling og sin uniform, opplever mye som vanlige mennesker slipper. På grunn av jobben utsetter de seg selv for større risiko, en risiko de er klar over når de går inn i yrket, og en risiko de velger å ta hver gang de går på vakt.

Dette gjør politimenn til et edelt yrke. Det er ikke uten grunn at man f.eks. i New York kaller politifolk for New Yorks finest.

Men det er akkurat denne risikoen, det at en politimann er mer utsatt enn andre mennesker, som gjør at jeg mener dette ikke gjør oss mer utrygge enn andre voldshandlinger.

Overfallsvoldtekter som rammer tilfeldige personer på gaten, skaper mer utrygghet. Blind vold rammer også tilfeldige, og skaper mer uttrygget. Uoppklarte mord på tilfeldige vanlige personer skaper mest utrygghet av alt. Ingen vet hvem som gjorde det, eller hvorfor.

Ingen ting av det over gjør tapet for familien og kollegene til den drepte politimannen noe mindre. Det betyr heller ikke at jeg forsøker å minimere tapet. Dette er et medmenneske, en kollega og et familiemedlem som kommer til å være dypt savnet.

2 thoughts on “Et angrep på politiet rammer alle…?

  1. Ja, enig. At en nordlending i «stridens hete» kaller en politimann for hestkuk, er det verre enn alt «mannen i gata (og sikker også dama!) kan høre i løpet av dagen – og utsettes for? Vi har jo ikke lov til å ha på oss en Leatherman-kniv engang. Det er det vel kun snekkere som kan, kanskje ikke de engang. Vel, politiet får jo heller ikke gå rundt med våpen uten tillatelse. «Likhet for loven» hadde vært fint.

    • Det finnes mange situasjoner der det er naturlig at det ikke er likhet for loven. For eksempel synes jeg det er helt greit at en ambulanse eller brannbil under utrykning får kjøre litt fortere enn meg.

Legg igjen en kommentar

