Valg i Storbritannia

Da er valget i Storbritannia godt i gang, og med godt i gang mener jeg at valglokalene snart stenger. I kveld kommer tv’et til å pendle mellom BBC News og Sky News.

Min magefølelse sier at Labour kommer til å gjøre det dårligere enn forventet, og de konservative bedre. Valg systemet der borte er jo sånn at den som får flest stemmer i hvert valgdistrikt blir valgt inn i parlamentet, slik at i teorien kan man få 49% av stemmene på landsbasis, men ikke få en eneste representant valgt inn i parlamentet.

Jeg tror fordelingen blir ca.35% konservative, 30% Lib Dems og 25% Labour, og det betyr rundt 10% på resten. Mulig at UKIP og de grønne får noen valgt inn, men jeg tviler (og håper) på at BNP ikke får noen parlamentsmedlemmer. Det er vanskelig å si hvilken innflytelse flykrasjet til Nigel Farage fra UKIP betyr. Men partiet blir nevnt mange ganger i britiske nyhetssendinger.

David Cameron blir statsminister i en flertallsregjering.

Forrige fredag satt jeg på The Wet Fish Cafe i West Hampstead når borgermesteren i London, Boris Johnson kom innom sammen med parlamenskandidat for de konservative, Chris Philip, og jeg må si at han imponerte meg. BoJo er en mann med karisma som går utenpå de fleste politikerne jeg har sett.

Morgendagen vil vise om jeg får rett i mine spådommer….

Legg igjen en kommentar

