Fotballlønninger

VG rapporterer at Morten Gamst Pedersen har fått ny lønn: 550.000,- i uken. (Sikkert avhengig av kursen på pundet.)

Normalt er toppidrettsutøvere de eneste som får lov å tjene gode penger i Norge, men i dette tilfellet er det faktisk reaksjoner.  Fra en landslagstreneren i skøyter.

Blackburn er en middels Premier League klubb. Det betyr ca.25 000 tilskuere på hver hjemmekamp. Det er 19 av dem i hver ligasesong. I England har man også to cup turneringer, og det hender Blackburn kvalifiserer seg til Europacupspill. Hvis vi bruker er runde tall: 25 hjemmekamper, £30 pund i snittpris. Det betyr £18 750 000 bare i bilettinntekter. Legg til sponsorpenger og tv-inntekter så ser man at det er penger i engelsk fotball.

For meg fremstår i utgangspunktet ikke Gamsten som noen spesielt stor stjerne, men han er faktisk på topp 10 listen over Blackburns Premier League toppscorere. Det betyr at han fortjener godt betalt. Og klubben belønner ham. Blackburn er ikke en av de klubbene som bruker penger de ikke har.

Skøyter er ganske langt nede på min liste over favorittidretter, så jeg har måttet forske litt på nettet. Her er det jeg har funnet ut:

  • I 2009-2010 sesongen, bestod verdenscupen i skøyter av 7 runder. Pluss OL, VM, EM og NM
  • Det er plass til 10 000 tilskuere i Vikingskipet, som jeg tipper er ganske representativt.
  • Jeg tipper billettprisene ikke er veldig langt unna fotballprisene, men TV inntektene langt under.

Det er ganske enkelt mindre folk som er interessert i å se folk gå 25 runder rundt en bane på skøyter, enn å se 22 menn springe etter en ball. Dermed får fotballspillere bedre betalt enn skøyteløpere.

Det er enkelt. Jeg synes heller ikke det er kvalmt.

Sjalusien til skøytetreneren gir meg derimot vond smak i munnen.

Legg igjen en kommentar

