Miles Davis

Dagbladet har i dag en morsom historie om Miles Davis i Molde i 1985. Det fikk meg til å fyre opp Spotify og sette på litt utskjelt 80-talls Miles.

Dersom du er en av de som enda ikke har oppdaget jazz, er Miles Davis en god artist å starte med. Han begynte på 40 tallet med bepop sammen med storheter som Charlie Parker, og holdt det gående helt til jazz-hiphop platen Doo-bop kom ut i 1991.

Miles hadde en variert karriere der klassikerne ble avbrutt av lange perioder med narkotikamisbruk.

Dersom man skal begrense utvalget av plater til kun de største klassikerne i hver periode, vil jeg anbefale disse:

Birth of the Cool – den første platen i den nye cool-jazzen, der det ikke lengrehandlet om å spille flest mulig noter på kortest mulig tid. En slags anti-beebop.

Sketches of Spain og Porgy and Bess – jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken av disse to som er min favoritt fra samarbeidet med Gil Evans. Den første er, som tittelen antyder, inspirert av spansk musikk, mens den siste er en jazzversjon av George Gershwins opera av samme navn. To veldig forskjellige plater, men allikevel ganske like.

Kind of Blue – den kanskje aller største jazzplaten som noensinne er gitt ut. Den har solgt mer enn 4 millioner eksemplarer.

Jeg må innrømme at den andre halvdel av 60 tallet, før Miles oppdaget strøm, er en periode jeg ikke har oppdaget enda.

Bitches Brew – på slutten av 60 tallet begynte Miles å la seg inspirere av rockemusikere som Miles Davis, og Bitches Brew kanskje den definitive fusion-rock platen.

Tutu – hyllesten til erkebiskopen av Sør Afrika er platen jeg oppdaget Miles Davis med. Funk-jazz med som roper 80 tallet med store bokstaver. Multiinstrumentalisten Marcus Miller spiller nesten alt som ikke er trompet.

2 thoughts on “Miles Davis

Legg igjen en kommentar

