Øl- og vintester i avisene

Senterpartiets Kjersti Toppe er veldig i  mot at aviser trykket øl- og vintester, fordi hun mener det er snikreklame for alkohol. Og reklame for alkohol er som kjent forbudt i Norge.

Selvfølgelig påvirker god omtale i aviser som VG og Dagbladet salget av vin og øl. Dette er ikke reklame, det er redaksjonelt innhold! Det er jo den type reklame man ikke kan (eller ihvertfall ikke skal kunne) kjøpe for penger. Det er bedre en reklame!

Jeg personlig er for reklameforbudet. Men jeg er enda mer for at avisene skal få bestemme selv hva som står i dem, uten at politikere legger seg opp i innholdet. Det smaker totalitært. Det smaker islamistisk, nazistisk og kommunistisk. (Og sikkert flere andre ismer vi klarer oss godt uten.)

Jeg er for forbudet mot alkoholreklame, jeg er for begrensinger i tilgangen på alkohol, jeg er for at avgiftene er så høye at de betaler for skadevirkningene, og litt til.

Men jeg er også for å kunne dra på Narvesen og handle utenlandske blader som inneholder alkohol- og tobakksreklamer. Jeg er glad disse bladene ikke blir sensurerte. Ingen mengde med fristende reklame for rom, cognac eller whisky får meg til å smake på det uansett!

Legg igjen en kommentar

