UP, fart og fartsbøter.

It’s not the fart that kills, it’s the smell.

UP er nå på jakt etter alle de som bare kjører litt for fort, sier Nettavisen.

Runar Karlsen, som er sjef for denne bøtteballeten sier:

Et godt eksempel er at dersom du akkurat klarer å stoppe for en uforutsett hindring med en fart av 80 km/t, ville en fart på 90 km/t ha medført at du hadde truffet hindringen i en fart av 50 km/t.

UP vet veldig godt at det er flere ting som bestemmer bremselengden enn bare farten. Feil bil med dårlige dekk, bremser og støtdempere rekker ikke å bremse ned fra 90 km/t på den samme tiden og strekningen en bil med gode dekk, bremser og støtdempere rekker å bremse ned til 0 og være på god vei tilbake til 90 igjen.

Et kjapt google søk forteller meg at en Toyota Prius bruker 131 fot på å stoppe fra 60 mph. De samme tallene for en Porsche 911 Turbo er 103 fot, mens en Nissan GTR bruker 104. En BMW X5 bruker 123. Chevy Tahoe bruker 150 fot.

For å oversette til disse tallene til norske forhold: 131 fot er rett under 40 meter, 103 er rett over 31. Den svære amerikanske suv’en bruker altså mer enn 45 meter på å stoppe. 60 mph er kilometer i timen.

Går du ut i veien 32 meter (pluss reaksjonslengden til sjåføren) foran Porschen, går det greit. Går du ut i veien 32 meter foran en Tahoe, får du et lengre sykehusopphold. Betyr det at UP gir lavere bøter til Porsche-eiere?

Top Gear ga for noen år siden følgende råd: Hvis du skal springe ut i veien foran en bil, sørg for at du springer ut foran en dyr sportsbil. Den har de beste bremsene.

UP burde bruke mer energi på å ta de som driver med farlige forbikjøringer, eller virkelig kjører for fort. Men det koster mer og gir mindre penger i statskassen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s