Nikonrykter

Rykter sier at Nikon kommer til å kutte produksjonen av D3000 og D5000. D3100 har jo allerede erstattet D3000 i de fleste markeder, så det kameraet er det naturlig at forsvinner. D5000 ble egentlig introdusert før D3000, men har allikevel overlevd lengre.

En mulighet er at Nikon kutter i bunnen av DSLR porteføljen for å introdusere sitt lenge etterlengtede speilløse kamera (EVIL er min favorittforkortelse for denne typen kameraer så langt).

Dersom kuttet skjer fordi man vil erstatte de billigste speilrefleksene med konkurrenter til Panasonic G-serie, så håper jeg det blir mer kamaeraer av typen GF-1 enn G-2.

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg liker at Nikon kanskje sikter på bunnen av markedet med sine EVIL kameraer. Det positive er at kameraene vil være billigere, og dermed vil ha en høyere WAF. Det negative er at det kanskje går ut over bildekvaliteten.

Det er enkelte ting et speilreflekskamera kan gjøre som et speilløst ikke vil være i stand til – spesielt i dårlig lys, men størrelsen frister allikevel. Spesielt hvis man putter på for eksempel Voigtländer sin kompakte 40mm linse.

Legg igjen en kommentar

