Krigen mot narkotika

Dagbladet har visst oppdaget at Sør-Amerikanske narkotikakarteller bruker fly til å smugle narkotia til Europa, og at de gjør det via failed states i Vest-Afrika.

Dette fikk meg til å tenke på en bok jeg leste nylig: Cobra av Fredrick Forsyth. Forsyth er en av mine absolutte favorittforfattere. Han skriver bøker som er veldig godt researchet på forhånd. De mest kjente bøkene hans er vel Day of the Jackal (eller: Hvordan gjennomføre et attentat mot den franske presidenten) og Dogs of War (eller: Hvordan overta et lite afrikansk land med en liten styrke leiesoldater).

The Cobra er en instruksjonsbok om hvordan krigen mot de kokainkartellene kan vinnes, dersom de riktige ressursene blir satt inn på riktig måte.

Forsyth går ikke i fellen å beskrive narkotikahandlen som en stor konspirasjon med CIA i fellen (jeg tror derimot Dagbladet er inne på noe når de viser et bilde av Hugo Chavez), men han gir et godt bilde på hvordan det kan gjøres. Han forteller også hvorfor det ikke kommer til å gå.

Slutten, som jeg ikke vil røpe mer av, er en uventet, men logisk, konklusjon.

Legg igjen en kommentar

