David Cameron og The Smiths

Den legendariske gitaristen i The Smiths, Johnny Marr, tweetet nylig følgende: 

David Cameron, stop saying that you like The Smiths, no you don’t. I forbid you to like it. 

Morrissey, som de siste 20 årene ikke har klart å være enig med sin gamle skrivepartner i noe som helst, mener i følge NME at dette er helt riktig holdning. Ikke bare det, men David Cameron går på jakt og spiser kjøtt!

Det er flere av mine favorittartister som står for politiske holdninger jeg ikke selv er enig med. Jeg klarer veldig enkelt å skille mellom kunstner og kunst. 

Det er flere musikere i samlingen min som står for ganske millitante holdninger jeg på mange måter egentlig skulle sett var ulovlige. Men det stopper meg ikke fra å like musikken. Eller å se at Dead Kennedys (for eksempel) av og til hadde et poeng. 

Av en eller annen grunn er det lite nazi-punk i samlingen min. Men jeg er ikke sikker på om jeg hadde latt det stoppe meg fra å kjøpe musikk jeg falt for ellers. Men Eric Clapton har nå sagt et par kontroversielle ting i karrieren sin, og han er også tilstede både i min samling og hos haugevis med gamle, venstrevridde ex-hippier.

Morrissey og The Smiths er begge to fyldig representert i min musikksamling. Akkurat nå viser Kindle’n min faktisk en side fra Meetings with Morrissey når man vekker den fra dvalen. Men jeg spiser kjøtt. Det hender til og med at jeg svinger innom McDonalds. Jeg ser til og med flere sider med Margareth Thatcher jeg kan beundre. Det betyr at jeg aldri hadde fått jobbe i crewet til Morrissey. Steven Patrick selv har jo til tider omgitt seg med symboler som ligger litt til høyre for sentrum. 

Jeg tror jeg velger å avslutte denne posten med et sitat fra en annen britisk statsminister (Tony Blair) favoritt (Oasis):

Please don’t put your life in the hands

Of a rock and roll band

Who’ll throw it all away

Legg igjen en kommentar

