Bompenger og kondomer

Det er en holding blant enkelte religiøse at kondomer fører til at unge mennesker har mer sex. Fornuftige mennesker innser at unge mennesker har sex uansett, og kondomer fører til at konsekvensene blir mindre, både i antall uønskede graviditeter og sykdommer.

Det er en politisk korrekt holdning i Norge at privatbilen er ond, og samfunnet rundt oss må gjøre det vi kan for å minske bilbruken. For de fleste vil det si at vi må betale bompenger og har vanskelig for å finne oss en parkeringsplass når vi kommer på jobb.

Jeg bor i gangavstand til Stavanger sentrum, og i likhet med veldig mange andre her i distriktet er arbeidsplassen min på Forus. Det tar meg 11 minutter å kjøre til jobb når det er lite trafikk på veiene, og dobbelt så lang tid i den verste rushtiden.

Alternative transportmetoder er sykkel, men været i Rogaland er ikke spesielt sykkelvennlig og det er dårlig med dusjmuligheter og klestørking på jobb.

Kollektivtilbudet er alternativ deux. Men jeg jobber sjeldent 8-4, og jeg jobber ikke hos Statoil. Det betyr at når jeg begynner på jobb klokken 10 om morgenen, så foreslår vår kjære lokale leverandør av busstjenester at jeg skal bruke nøyaktig 1 time på å komme meg til jobb. Hjemturen er mye mer akseptabel: 50 minutter. Det er ganske enkelt ikke aktuelt. Og dette er en situasjon jeg deler med flere tusen i Norge.

Vi bor ganske enkelt ikke i et kollektivvennlig land.

2 thoughts on “Bompenger og kondomer

  1. Vi er nødt til å gjøre noe med klimautslippene våre! Biltrafikken er en enkel måte å kutte utslippene på!

    • Jeg er ikke overbevist om at klimaendringene er menneskeskapte.
      Andelen av co2 utslipp i verden som kommer fra norsk privatbiltrafikk er uansett forsvinnende liten.

Legg igjen en kommentar

