Huckleberry Finn

Flere medier rundt i verden bringer oss nyheten om at et amerikansk forlag skal gi ut Huckleberry Finn av Mark Twain i sensurert utgave. Det viktigste er at ordet «nigger» er byttet ut med ordet «slave». Språket som er brukt, og ordene som er valgt, i bøkene til Mark Twain er langt fra tilfeldige. Great Lives fra BBC kunne nylig fortelle meg at han hver dag leste høyt fra det han hadde skrevet, slik at kone og barn kunne være med på å sjekke språket. Det skulle være akkurat slik man snakket.

Ingen av dem velger å nevne at denne boken er tilgjengelig i originalutgaven flere steder. Blant annet fra freekindlebooks.org dersom man ønsker en ebokutgave.

Når jeg leser bøker, så gjør jeg det av flere grunner. Jeg ønsker å bli underholdt. Jeg ønsker å lære noe. Både av det innholdet av boken sier, og om miljøet boken ble skapt i.

Akkurat nå leser jeg Down and out in Paris and London, av George Orwell. Denne boken forteller meg om et gammelt ordtak:

Trust a snake before a Jew and a Jew before a Greek, but don’t trust an Armenian.

Det er ingen fare for at jeg med dette tror George Orwell var rasist. Men boken og setningen forteller meg noe om London og Paris på 30 tallet.

Introduksjonen til denne boken forteller meg derimot at boken allerede er sensurert. Scenene som er beskrevet i boken forteller meg også noe om London og Paris på 30 tallet. Det som ikke er beskrevet, men bare antydet, forteller meg også noe om samme sted på samme tid.

Jeg tror godeste Mark Twain hadde kost seg litt over hvordan diskusjonen går om bøkene hans. 100 år etter hans død. Mannen hadde en fantastisk sans for humor.

Legg igjen en kommentar

