Norsk mat suger. Her er hvorfor:

Myten om at vi har så god og billig mat i Norge brast vel egentlig allerede første gang en nordmann gikk inn i en fransk matbutikk, samme hvor mye bøndene våre prøver å overtale oss om noe annet.

Matkjedeutvalget har bestemt seg for hvorfor maten vår er dårlig og dyr.

Som navnet indikere, har ikke utvalget lagt særlig mye skyld på tollbarrierene. Eller momsen.

De har også valgt å ignorere at det meste av norsk mat er klådd på av den hellige treenighet – Prior, Gilde og Tine.

Problemet med norsk mat er i all hovedsak Rimi og Rema. Som om vi er tvunget til å handle hos en av de store kjedene, og da spesielt lavprisbutikkene til disse kjedene. Ruten mellom mitt hjem og min jobb tar med forbi tre Coop, to Kiwi, en Rema, en Rimi, en Meny og to Helgøes.

Jeg vet hvor det er godt utvalg og ferskest frukt. Det er mitt valg om jeg vil ha gode råvarer eller billig grandis. Det er også mitt valg om jeg vil ha kunstig og dårlig saft, eller god norsk kvalitetssaft fra Ryfylke.

Statlige eller halvstatlige monopolister gir ikke noen bedre garanti for kvalitet enn private monopolister gjør det. En del av problemet er at de store kjedene kun markedsfører seg på pris, mens vi som forbrukere burde være opptatt av kvalitet. I det øyeblikket nordmenn i store mengder maser om å få fersk mango og god biff, vil matkjedene gjøre sitt. Problemet med kvaliteten på råvarene er det vanskeligere å gjøre noe med så lenge produsentene er få og kontrollert av mektige bondeorganisasjoner.

Jeg tror utvalget egentlig treffer best i sine «Andre anbefalinger» som blant annet går på å legge forholdene bedre til rette for småskalaprodusenter.

Legg igjen en kommentar

