Hvis kollektivtransport er svaret, hva er spørsmålet?

Jeg kom nylig hjem fra en tur til London. Et sted jeg prøver å besøke flere ganger i året. Hver gang jeg er i London, eller en annen av de store verdensmetropolene, så slår det meg at det å reise kollektivt er oppskrytt.

Vi hører ofte fra politikerne våre at det ikke er mulig å bygge nok veier til å løse transportbehovet vårt bare med privatbiler. Mine erfaringer med London, Paris og andre storbyer er at det ikke ser ut til å være mulig å gjøre det med kollektive transportmidler heller.

Det er rett og slett en kjip opplevelse å ta t-banen i rushtiden – trangt, svett og stress. Buss er like galt.

Dersom man svirrer rundt i en storby som turist, og ønsker komme seg fra en turistattraksjon til en annen, er det greit å ta buss og bane. Det gjør ingenting om togene er trege, eller man må bytte linje 3-4 ganger. Som turist kan man også velge å tilbringe rushperiodene på hotellrommet, eller på cafe. Eller i en park. Skal man komme seg hjemmefra til jobb, eller motsatt, er det ikke like hyggelig. Skal man komme seg fra a til b, med en sving innom barnehagen og butikken, blir det tilsvarende mye vanskeligere. Privatbilen er da svaret på de fleste spørsmålene om transport.

Her i Stavanger snakker man om å bygge seg bybane. Noe jeg ser frem til. De utkastene jeg har sett ser ikke ut til å svingen innom mitt hjem, men det vil i det minste bety litt mindre trafikk på veiene.

Og det er kanskje det viktigste  poenget mitt. Er jeg mot bybane? Nei. I en ideell verden hadde jeg hatt en reell mulighet til å velge om jeg vil ta buss, bil, sykkel, tog eller helikopter til jobb. Jo flere alternativer vi har, jo enklere blir det å bruke hvert enkelt alternativ. Dessverre er det i Norge slik at uansett hvor umulig bilen er å erstatte, skal vi alle sammen tvinges til å betale blodpenger for å bruke den.

Legg igjen en kommentar

