Anonymitet på nett

Etter terroraksjonene 22. juli, var reaksjonen til vår statsminister at svaret må være mer demokrati og mer åpenhet.

Flere snakker nå om å stenge eller begrense tilgangen for anonymoe kommentarer på nettavisenes diskusjoner.

Det rare er at det er mange av de samme kildene som ropte høyest mot Datalagringsdirektivet.

Jeg blogger som anonym. Jeg gjør det ikke fordi jeg har spesielt ekstreme meninger, jeg er ikke redd for å bli overvåket. Anonymiseringen min er ikke spesielt avansert eller dyp.

Grunnene til at jeg ikke fremstår med navn avslører kanskje enda litt mer om meg: Jeg er rett og slett ikke komfortabel med å legge ut navnet mitt på nett. Litt av det samme som gjør at facebook profilen min er ganske tom. Litt sunn paranoia er på sin plass i disse tider.

Ytringsfrihet ble ikke oppfunnet for fordi flertallet må beskyttes. Det er mindretallets meninger som skal beskyttes. Upopulære utsagn og mindretallet er det som trenger vern.

Det å stoppe alle anti-islamister på grunn av de idiotiske og tragiske handlingene til en person, minner om å forby islam på grunn av Osama Bin Laden.

Legg igjen en kommentar

