Prisen på gull

Dersom noen av mine lesere skulle være interesserte i hvordan prisen på gull har oppført seg siden jeg begynte min diskusjon med ektepenger 30.oktober, har jeg fulgt mer med på prisen på gull enn jeg gjorde før.

Hadde du spurt meg før denne diskusjonen, så hadde jeg visst at gullprisen lå rundt historiske rekorder. Nå kan jeg fortelle deg at 31. oktober, så var prisen på en unse gull henholdsvis $1724,50 eller €1236,70. På fredag: $1570,80 eller $1207,50.

Gullprisen i dollar har altså sunket med nesten 9 prosent. I Euro har den sunket med mer enn 2.

Gjør man dette om til norske kroner, blir endringen mindre. Men poenget mitt er at gull i praksis ikke er noen garantert investering, og folk som prøver å overtale deg om at det er det, bør få alarmklokker til å ringe.

11 thoughts on “Prisen på gull

  1. Hei,

    Du tar veldig feil igjen🙂 Jeg har aldri sagt at Gull er en short-term investering, hvem investerer i gull i 1uke? hehe. Hvis du ser på gull i dag så er det på 1634$. Jeg overtaler ingen til å kjøpe Gull unntatt min egen familie.

    Hvis du kjøper og selger gull innen 1ukes tidsperspektiv så må du betale mer i skatter enn du hadde hatt i fortjenester.

    Nå som Europa er i krise igjen, vil de ende opp med å printe mye mer penger. Hvordan tror du de skal finansiere for alt dette – http://ektepenger.wordpress.com/2011/12/15/kommer-europa-til-a-printe-mer-penger-hmm-ja/

    også er det lurt å få med seg dette – http://ektepenger.wordpress.com/2011/12/16/comex-har-bare-4-fysisk-gull-til-leveranse/

    Det er mange svært gode grunner til å kjøpe gull derfor jeg gjør det🙂 Jeg tror også at vi går tilbake til gullstandarden, Ron Paul er på første plass nå. Blir han president fjerner han det totalt idiotiske systemet vi har i dag med sentralbanker.

      • Det du skriver makes no sence. Se på gullprisen i norske kroner siden 2008.

        http://www.goldsource.no/diagram.html

        Det du også ikke skjønner er at det kommer en ny runde med money-printing i Europa, Asia, USA og ja skandinavia også.

        Du kommer til å se gullprisen x 3 fra dagens pris. Jeg skjønner ikke hvor vanskelig kan det være å forstå dette, at eneste løsningen til politikerne er å printe mer penger. Det får prisen til ekte penger til å gå opp.

        Gull er en flott investering og det kommer det til å gjøre helt til de slutter med å baile ut bankene, de bankene trenger å gå under og vi trenger å rydde opp i systemet.

        Du sier gull er ikke så bra investering den her uken…jeg sier det er en flott investering de neste 3-5årene +++. Når hele systemet kollapser så går vi tilbake til gullstandaren.

        Gull er i en bullmarket, det betyr at man får opp og ned i pris. Kan du noe om investering? Hvis du kjøpte Apple aksjer for 20år siden tror du prisen har gått stabilt opp i alle år eller har det hatt naturlige korreksjoner?

        • Jeg har levd lenge nok til å se oljepris på $12 og på nærmere $150. Jeg har levd gjennom dotcom boblen og jappetiden.

          Jeg har levd lenge nok, og fulgt nok med på verdensmarkedene til at jeg vet at når noe har en historisk rekordhøy pris, så er det en ganske stor sjanse for at prisen kan falle.

          Vi har ikke råd til å la bankene gå under som du ønsker. Det ble prøvd på 30 tallet, og endte med andre verdenskrig.

          Det kan veldig godt være at gull fortsetter å stige en stund til. Men gull er ikke en garantert investering. Alle varer, derivater og andre verdipapirer som handles på verdens markeder kan både stige og synke.

          Bullmarket betyr forøvrig at prisene generelt skal stige, dersom prisene går ned, har vi det vi kaller bearmarket.

          Hvis jeg ikke har skrevet det tydelig nok over: Jeg kjøpte mine første aksjer for snart 30 år siden, og jeg har både tjent og tapt penger på aksjer. Jeg har sett mange oppturer og mange nedturer.

          Du virker overbevist om at det ikke er mulig å tape penger på gull. Det var mange som var overbevist om at Bernie Madoff hadde oppskriften på garantert fortjeneste, akkurat som mange trodde Enron var det, eller Long Term Capital Management.

        • At vi ikke har råd til å la bankene gå under er bare tull. Vi skulle ha brukt sjansen i 2008 til å ta over bankene og bruke kapitalen til å proppe de opp så de største ikke kollapser, siden de er veldig viktige for systemet. istedenfor å baile ut alle og gi penger til Hellas, Italia og Spania som har levd over evne.

          Stimulanspakkene var bare ment til å kjøpe mer tid til politikere inntil de kommer opp med løsningen til krisen…De kommer ikke opp med noe enn å utsette det i et par år til. Så printer vi litt mer penger og later som alt er fikset, så kommer krisen tilbake. Så du vet hva min anbefaling er når det gjelder investeringer, hva er din? Gull kommer til å ha et godt år i 2012, det samme gjelder Sølv. Det kan hende at de kommer til å gå ned en god del i 2012 når deflasjonen slår inn men når året er ferdig kommer de til å være veldig gode investeringer.

          Gull har vært i en bullmarket i 10år, det kommer til å fortsette. Gull er ikke i en bearmarket når det går ned i pris i 1uke, så hopper tilbake uken etterpå.

          Ja det er faktisk ikke mulig å tape penger på Gull akkurat nå, hvis du investerer flere år framover. Hvis du ser på det fra måned til måned..ja..da kan det være en dårlig investering.

          Hva er dine tanker hvor man bør sette pengene sine? Nå lurer jeg veldig🙂

        • Si jeg kjøper gull for en million kroner, og beholder det i to år. Er du villig til å dekke et eventuelt tap da? Med mindre du har en tidsmaskin så er det rett og slett umulig å spå helt sikkert hva som skjer i fremtiden.

          Akkurat nå er sparepengene mine 4-5 forskjellige, kjedelige aksjefond, samt at jeg har en slump penger i min egen arbeidsgiver.

    • Ron Paul kommer aldri til å bli valgt til presidentkandidat for repulikanerne, selv om han gjør det godt i meningsmålinger i Iowa akkurat nå.

      Han har feil standpunkt i for mange saker i forhold til det kristenkonservative flertallet i partiet.

  2. Sølv på 30$, gull snart 1700$ igjen. Fint at du lever i en bobble ja🙂

    Har bobbla din sprukket enda?

    Jeg forventer mer svinginger i prisen før den går mot 2000$ igjen og Sølv 50$.

    • Jeg eier ikke gull og lever derfor ikke i noen gullboble.

      Når gull beveger seg ned $400 så er det en kortsiktig svinging, men når den stiger $200 igjen så er det bevis på at gull er sikkert som banken?

Legg igjen en kommentar

