Gull som religion

David Frum skriver i dag litt om det han mener er at gullboblen som har sprukket.

I sin tidligere karriere er Frum kanskje mest kjent for å ha funnet på beskrivelsen Axis of Evil, har fremdels en gave når det gjelder å beskrive ting kort og konsist. Mine diskusjoner rundt gull som investeringer og som basis for verdien av valutaer, har vist meg at enkelte ser på gull som noe mer enn bare en investering eller en råvare. Som David Frum sier det:

Gold is a uniquely strange asset, because so many people in the gold market buy gold as a matter of ideology and identity. Cocoa, copper, or cotton trade as commodities. Gold trades as a way to make a statement.

Men er det smart å bruke investeringene som signal om hvem du er? Gordon Gekko fra Wall Street sier det enkelt til sitt unge vidunderbarn, Bud Fox:

Don’t get emotional about stocks

Kjøp gull dersom du tr0r det er en smart investering. Men jeg kjøper det ikke. Gull har nå falt mer enn 20% siden høyeste pris de siste 6 månedene. Kanskje det er en kjøpsmulighet, men jeg tror USA er på vei ut av uføret, og det er tegn som tyder på at ting bedrer seg så smått i Europa. Det betyr at pengene som er plassert i nødhavnen gull kanskje er på vei tilbake til andre verdipapirer.

Mine diskusjoner med bloggerne bak ektepenger og økonomisknytt.com tyder definitivt på at gull er religion like mye, eller mer enn, investeringer for noen.

 

11 thoughts on “Gull som religion

  1. Du vet ikke hva du snakker om, som alltid. Når man printer penger gull går opp, det samme gjelder alt. Gull er penger.

    David Frum er en total idiot, fordi gull er på vei til 1700 igjen. Noruile Rubini er også en idiot, han sa gull er i en bobble når det var 500, 900, 1200…hvis du er så sikker at vi tar feil ta og short gull nå. Da skal vi se hvem som har rett.

    Les litt fra Jim Rogers, Marc Faber, Peter Schiff, Kyle Bass og mange andre som har sagt når krisen kommer og hvorfor den kommer. Ingenting er løst, eneste politikerne har gjort er gjort alt verre.

    Bobbla sprukket mens det er på vei til 2000usd. Vil du gjøre det interessant? Jeg vedder på gull på over 2000$ i 2013. Vedder du imot? Den som tar feil får skrive en blogg innlegg der man beklager at man tok feil.

    Fair?

    • Jeg har fulgt med på finansmarkedene i verden såpass lenge nå at jeg har sett og hørt folk snakke om den nye økonomien (dotcom boblen), at olje aldri kommer til å stige til over $20 dollar igjen (slutten av 90 tallet) at husprisene i USA aldri kommer til å synke igjen, at vi aldri mer kommer til å se finansielle problemer (Alan Greenspan) osv.

      Jeg har også lest litt om psykologi i markeder. Hver dag kommer det nyheter som forteller oss at krisen kanskje er over, eller at krisen bare er begynt eller at vi er midt i. For en stund siden var det nesten ingen som skrev noe om at krisen var over. Nå ser det ut som om humøret i USA (spesielt) har snudd litt. Det tror jeg vil bety at pengene vil gå ut av gull og inn i aksjer og andre investeringer. Er jeg en guru og rik investor? Nei. Påstår jeg jeg er det? Nei. Tror jeg vi ser en for høy pris på gull? Ja. Men de som sa at boligprisene i USA var for høye i 2004 hadde noen år til med stigning før de endelig fikk rett. Abby Cohen var guru på 90 tallet, fordi hun hele tiden spådde riktig. Helt til hun tok spektakulært feil. Gull har ingen magiske egenskaper i forhold til andre investeringer.

      Det kan godt være gull ligger over $2000 i løpet av 2013. 18% stigning i forhold til i dag på 1 år er ikke veldig ambisiøst i forhold til hvordan gull har utviklet seg tidligere? Men what the hell. Jeg sier ikke nei til et veddemål! 🙂

      • Vel man kan alltid ta feil, men gull er i en Bull-market, det har det vært i 10år synd at jeg ikke følgte med på Peter Schiff og co da…da hadde det vært en del gode penger å tjene.

        Vel jeg tror Gull skal opp til 5000$ pga alt printingen som kommer men det er vanskelig å si når. Jeg trodde Gull skulle avslutte året med 1900$ men det har det ikke gjort enda. Var godt på vei men det tror jeg var en mini bobble, det er sunt at det fikk seg en korreksjon. Det samme med Sølv.

        Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg gull når 3000$ i 2013 men siden det er så vanskelig å time det så sier jeg heller 2000-2500$ til vår veddemål 🙂

        Krisen er ikke over, jeg har aldri ment at det er det. Det jeg synes er trist er at folk har gjeldet seg enda mer opp i 2008, venner av meg kjøper biler på marginen de har «tjent» opp i deres bolig. Det samme som amerikanere gjorde før 2008…og de kaller meg gal av å si at det ikke er så smart å gjøre.

        Sølv synes jeg er bra investering også, særlig når jeg ser alt arbeidet som går inn for å produsere Sølv. Det er ganske latterlig at det er priset til 30$ men jeg har ikke noe imot det. Billig for meg 🙂

        Abby Joseph Cohen jobber i goldman sachs, ikke rart hun ikke så bobblen. Hun hadde nok fått sparken om hun hadde sagt noe imot boblen. hehe 🙂

        Jeg driver bloggen min av egen interesse, jeg vet at de fleste som leser det kommer ikke til å investere i Sølv og Gull før det er en stor boble. Jeg synes det er galskap at investorer kjøper gjelda til USA…det er en gigantisk bobble det.

        • Jeg har skrevet et innlegg på bloggen om hvordan bobler ser ut. For meg ser utviklingen i gullprisen veldig kjent ut.

          Sølv følger jeg ikke med på, men jeg kan se for meg at sølv, som har flere bruksområder enn gull, og derfor faktisk er nyttig. 🙂

          Når det gjelder amerikansk gjeld: Den amerikanske økonomien står for rundt 25% av verdens brutto nasjonalprodukt. Den rett og slett «too big to fail». Og da er man garantert å få igjen pengene sine, med renter. Risikoen er hvor mye en dollar er verdt… Men arbeidsledigheten i USA ser ut til å være på vei nedover, og det er en indikator på at ting allerede er begynt å bli bedre.

          Hele verden pleier ikke å krasje samtidig – når dotcom boblen sprakk, gikk det veldig bra med asiatiske økonomier for eksempel – det betyr at USA kan klare seg veldig bra selv om Hellas, Spania og Italia går på trynet.

    • Det jeg mener er hovedpoenget til Frum i dette tilfellet, at investorer som kjøper gull kjøper det av litt andre grunner enn investorer som kjøper aksjer eller andre finansielle instrumenter klarer ikke det innlegget å argumentere mot.

      • Hva mener du andre grunner? Vi kjøper det fordi vi mener det er en bra investering og at sentralbanker rundt om i verden kommer til å printe penger for harde livet.

        Mine venner har merket at prisen på mat har gått veldig mye opp siden krisen i 2008….morsomt at de mener fortsatt inflasjonen i Norge er 2-3%.

        Skulle ønske jeg var flinkere til å følge med på priser slik at jeg kunne ha dokumentert det bedre.

        • Uttalelser som

          Ja det er faktisk ikke mulig å tape penger på Gull akkurat nå, hvis du investerer flere år framover.

          tyder på at du mener gull ikke bare er en vanlig investering.

          Jeg følger ikke veldig nøye med på inflasjonstallene i Norge, men selv om prisene på mat har steget, kan prisene på andre ting ha sunket og veie opp…?

  2. Hahaha nå skjønner jeg hvem David Frum er, det er tullingen som Peter Schiff knuste i intervjuet 😀

    Haha og du brukte han som referanse? 😛

    Ikke rart at du og han tok helt feil at Gull har sprukket, på vei mot 1900 igjen.

    Få deg litt bedre kilder, Jim Rogers, Marc Faber, Peter Schiff så lærer du bedre å investere penger.

Legg igjen en kommentar

