Hvordan ser en boble ut?

Jeg er i utgangspunktet ikke en fan av såkalt teknisk analyse. Men når mange nok tror at en graf kan fortelle oss noe om hvordan et finansielt instrument kommer til å utvikle seg, så blir det en selvoppfyllende profeti.

Dette gjør at jeg også er litt skeptisk til å se på grafer for å finne andre mønstre, men jeg med tanke på den diskusjonen som pågår på bloggen om prisen på gull, så tenkte jeg å sammenligne noen grafer som viser noen av de kjente boblene vi har sett i relativt nyere historie.

Siden http://www.chartsrus.com inneholder en mengde mer eller mindre interessante grafer, jeg har kopiert noen av dem under.

Alle dotcom aksjene er/var notert på Nasdaq børsen i USA. Slik ser en historisk graf over Nasdaq 100 ut:

Historisk utvikling av Nasdaq 100 indeksen

Historisk utvikling av Nasdaq 100 indeksen

En annen kjent boble i USA var selvfølgelig på 20 tallet, så her er en graf som viser hvofran Dow Jones Industrial Average oppførte seg mellom 1920 og 1950:

Utviklingen på DJIA mellom 1920 og 1950

Utviklingen på DJIA mellom 1920 og 1950

På 1980 tallet opplevde man en kjempeboble i Japan, Nikkei indeksen har faktisk ikke enda klart å komme opp på samme nivå, selv om vi er flere tiår senere. Jeg har hentet kursene med årsslutt fra denne siden, og laget en graf over utviklingen mellom 1970 og 2005:

Nikkei 225 mellom 1970 og 2005

Nikkei 225 mellom 1970 og 2005

Den siste boblen vi vet var en boble som jeg tar med, er amerikanske boligpriser. Fra denne siden har jeg kopiert grafen som viser utviklingen av amerikanske boligpriser, både inflasjonsjustert og nominelle priser:

Amerikanske boligpriser fra 1970 til 2012

Amerikanske boligpriser fra 1970 til 2012

 

Hva har alle disse grafene til felles? Jo, slik jeg ser det: en relativt flat og jevn utvikling begynner plutselig å stige mye brattere, og dette varer til vi når en topp, etterpå faller kursene markant. Det betyr at dersom du klarer å time kjøp og salg slik at du ikke får med deg fallet, så kan du tjene mye penger. Dersom du ikke kommer deg ut før saueflokken, så blir du straffet i pengepungen.

Så til poenget mitt: Hvordan ser prisutviklingen på gull ut? Fra goldprice.org har jeg hentet grafen under. Den viser gullprisene fra 1973 og frem til i dag. Jeg synes det ser veldig kjent ut…

Utviklingen på gullprisen fra 1973

Utviklingen på gullprisen fra 1973

76 thoughts on “Hvordan ser en boble ut?

  1. Hvis du lurer på hva er en boble så er det amerikansk gjeld og norske boligpriser.

    Norske boligpriser har 7doblet seg, helt latterlig. Jeg selger min i 2013 så venter jeg på 50% fall i boligprisene, det kommer og det kommer snart.

    Gull er i ingen boble, det er papirpengene som er i en boble. Gull er så høyt oppe pga pengene alle printer rundt om i verden, du bør lese bloggen min litt mer nøye så hadde du skjønt det by now.

    Du vet hvordan man ser en boble? Det er når alle anbefaler deg å kjøpe noe…feks alle anbefaler deg å kjøpe Hus nå..da er det en boble. Når mannen i gata kjøper gull vel da er det en boble og da skal jeg selge.

    Vi er langt unna det. Fint om du finner aviser som vg,db og aftenposten som anbefaler kjøp av Gull og Sølv, hvis du finner det så skal jeg trekke alt jeg har sagt om gull og sølv som boble.

    Takk 🙂

    Ser fram til du finner de artiklene.

    Gull er ikke i en boble fordi alle roper at det er det, hadde det vært en boble hadde alle ropt at du skal kjøpe det 🙂

    • Er det ikke mulig at både gull og norske boligpriser er i en boble? Og forskjellen på gull og hus er at folk trenger et sted å bo. Det er også veldig få som spekulerer i kjøp av bolig utelukkende for å tjene penger.

      Jeg er ikke enig i den definisjon av en boble, og gidder derfor ikke å lete etter artikler. Etter din definisjon av boble, så er ikke boligprisene i en boble, siden det er haugevis av artikler om hvordan boligprisene ikke kan stige mer.

      • Det er flere artikler om hvordan du blir rik på å kjøpe bolig. Gull kan ikke være i en boble fordi det er ingen som kjøper det. Hvor mange av dine venner/bekjente eier gull? tipper 0stk. 🙂

        • Mannen i gata kjøper ikke gull, det er sentral banker rundt om i verden som kjøper, Kina, India, Russland osv.. De vet at USA kommer aldri til å betale tilbake sin gjeld, det er faktisk helt umulig og de kommer til å devaluere dollaren. Når man devaluering sin valuta går gull opp siden gull er penger.

          Du bør se litt på Peter schiff så forklarer han ting ganske bra. USA har så mye problemer at å snakke om Europa er bare bortkastet tid. Når fokuset skifter tilbake til USA og renta går opp på deres gjeld, da blir det morsome tider 🙂

        • Du vet at det aller, aller meste av amerikansk statsgjeld er i dollar, og at det er amerikanerne selv som styrer dollaren? De kommer GARANTERT ALLTID til å klare å betale tilbake all gjeld som er i dollar. Det eneste som kan stoppe dette er falskpresserne i Iran…

          Det virker veldig som om du ikke er interessert i å lære noe om verden rundt deg som ikke stemmer med ditt syn på verden. Jeg har hørt litt på Schiff, og jeg har hørt på en mengde andre, inkludert økonomer fra den østeriske skolen, som Prof. Russ Roberts, både podcasten og bloggen. Hadde du hørt podcasten jeg linket til hadde du kanskje lært noe nytt du og. (Jeg valgte akkurat denne podcasten som eksempel til deg fordi 1) Russ Roberts innrømmer at det er ting han ikke forstår, 2) skolen han tilhører, 3) det interessante innholdet og 4) løsninger som hverken er gullstandarden, Keynsianske eller veldig inflasjonsdrivende)

          Arbeidsledighet er en klassisk «lagging indicator» – dvs at den viser ting som allerede skjer i økonomien – og arbeidsledigheten i USA har falt i det siste. I de siste gjeldsauksjonene til Italia sankt renten kraftig. Gullprisen ser for meg ut til å ha bikket toppen.

          Gull stemmer veldig godt med mange av punktene på denne listen:
          http://www.solerinvestments.com/Online-Trading/Stock-Market-Crash.htm

        • Enda en link som forteller hvordan man kjenner igjen en boble:
          http://sabew.org/2009/08/how-to-spot-the-next-investment-bubble-2/

          Kjenner du deg selv igjen i beskrivelser som:

          Rapid price escalation above market norms.
          For a century, prices in the housing market generally rose on par with inflation. In 2006, they jumped 70 percent.

          Se grafen over gullprisen.

          Sources will say that “this time it’s different,” or “you don’t understand,” Sloan said.

          “Maybe it is different, but you should start thinking there may be a problem,” he says. “Use common sense and skepticism.”

          Gull er ikke i en boble, selv om prisen har 7 doblet seg på kort tid, gull er forskjellig fra huspriser og aksjepriser? Jeg bare forstår ikke?

    • Jeg anbefaler deg å høre denne podcasten:

      http://files.libertyfund.org/econtalk/y2012/Sumnerfederalreserve.mp3

      Som er en samtale mellom Professorene Russ Roberts og Scott Sumner. (Roberts er fra George Mason University – «It’s a worldwide movement, but I would say the place that has the strongest concentration of Austrian economists in the US is George Mason University.» og blogger på Cafe Hayek – det er vanskelig å kalle ham Keynsianer). Scott Sumner er fra Bentley University og blogger på The Money Illusion.

      Hør spesielt det de sier om gullstandarden, løsningen på krisen og kanskje spesielt det de sier om krisen på 30 tallet og hvem som er verdens fremste ekspert på årsakene og løsningene på den krisen.

  2. «Gull er ikke i en boble, selv om prisen har 7 doblet seg på kort tid, gull er forskjellig fra huspriser og aksjepriser? Jeg bare forstår ikke?» Der traff du hode på spikeren, det er papir penger som er i en boble. Alle sentralbanker printer penger rundt om i verden som presser priser på råvarer opp 🙂

    Fint at du endelig skjønner det.

    • Fra en av linkene mine:
      How Bubbles Grow: 12 Easy Steps

      5. Prices fluctuate from traditional level to overvalued level, THEN to all new ground and all time highs.
      6. New levels are sanctioned by experts. «We are in a new Paradigm!»

      9. Cult figures emerge for the new paradigm. The media promotes lifestyles, not substance.

      • Det er sentralbanker som blåser opp bobler, det er ikke markedet, det er ikke psykologi. Det er sentralbankene og hadde vi hatt gullstandarden hadde vi sluppet alle boblene de lager.

        Derfor Heia gullstandarden.

        • Det som skaper bobler, er folk som tror de kan tjene raske penger uten å se på de fundamentale verdiene som ligger under prisen, som fører til en unaturlig og trendbrytende prisøkning.

          Det som er kjent som den første finansielle boblen i verden, den hollandske tulipanmanien, skjedde på 1600-tallet, omtrent to hundre år før den Hollandske sentralbanken ble stiftet.

  3. 6. New levels are sanctioned by experts. “We are in a new Paradigm!” <- alle eksperter i media sier at gull er i en bobble. Ergo er det ikke den. Noruile Rubini og mange andre har dritet seg så mye ut på det i det siste.

    Gull skal opp til 5-7000 $ før det er i en boble. Da kommer alle til å løpe og kjøpe det, da er det en boble. Alt avhenger av hvor mye penger sentralbanker kommer til å printe, siden de mener QE1 og QE2 fungerte, så gjør de QE3, QE4…QE5,6,7,8…da kan du se gull på 20 000$ kanskje mer. Jeg vet ikke hvor dumme sentralbankene er..tiden vil vise 🙂

    • Vi er fundamentalt uenige om hvordan man kjenner igjen en boble. Media er også en lagging indicator. De er flinke til å rapportere det som har skjedd.

      Se på eksemplene mine:
      Nasdaq gikk ca. 5 gangeren under dotcom boblen.
      DowJones økte mindre enn 4 ganger på 20 tallet.
      De amerikanske husprisene gikk ikke mer enn 2.5 gangeren på ca 10 år.

      Man kjenner igjen en boble når en trend plutselig brytes og prisen øker mye mer enn trenden tidligere.

      Prof. Niall Ferguson i The Ascent of Money om hvordan man kjenner igjen en (aksje)boble:

      1) Displacement: Some changes in economic circumstances creates new and profitable opportunities for certain companies.

      Finanskrisen gjør at folk investerer i gull.

      2) Euphoria or overtrading: A feedback process sets in whereby rising expected profits lead to rapid growth in share prices.

      Siden 2008 (når boligboblen sprakk i USA) har prisen på gull steget fra ca.$800 til en topp på nesten $1900

      3. Mania or bubble: The prospect of easy capital gains attracts first-time investors and swindlers eager to mulct them of their money.

      Det som de andre linkene mine har beskrevet som at det kommer nye guruer osv.

      Du har ikke hørt EconTalk podcasten enda, merker jeg.

      • Vel, Peter Schiff kalte dotcom boblen, housing boblen og finanskrisen. Ingen økonomer som har gjort det så bra, han kaller for Gull minst 5000$ avhenger av hvor mye penger de printer.

        Gull er fortsatt billig, det samme gjelder Sølv.

        Jeg trenger ikke å høre på det, jeg vet at det er ingen boble. 😉 Men skal høre på det bare fordi jeg liker å høre andre meninger.

        Anbefaler deg å lese boken til Jim Rickards, Currency Wars. Det er der vi er nå 😉

        Gullstandaren har fungert mye bedre enn fiat pengene som vi ser nå holder på å kollapse, aldri i historien har land i fredelige tider hatt så mye gjeld som de har nå. Jeg regner med at ny system kommer snart og at dollaren mister sin makt som reserve valuta, det er ingen sjans i havet at de kommer til å betale tilbake gjelda som de har. De kommer til å fortsette å printe penger, hva er ditt argument imot gjeld de har utestående og som skal re-finansieres?

        • Peter Schiff som også påstod 10 år med nedgang tidlig på 2000-tallet? Han er ikke ufeilbarlig.

          Men han tjener nok gode penger på Euro Pacific Precious Metals, metal-dealer firmaet hans.

          Han har dobbelt interesse av at en gullboble ikke sprekker: 1) fordi han tjener penger på sine egne investeringer, og 2) fordi han tjener penger på andres investeringer.

          Podcasten jeg anbefalte sier ingenting spesifikt om gull, men de sier mye om krisen og veien ut.

        • Det er forresten en overdrivelse å kalle det fredelige tider når flere av de største økonomiene i verden (USA og Storbritannia spesielt) har brukt enorme summer på krigene i Irak og Afghanistan.

        • Hvis din teori om at gull bare stiger, fordi den reelle verdien på papir-penger synker, hvordan forklarer du da at amerikanske dollar har hatt en jevn stigning mot norske kroner siden en bunn i april 2011?

          Dersom din teori hadde stemt, så burde en stigende dollarkurs ha ført til en fallende gullpris.

          Når jeg sammenligner dollar og gull, så klarer jeg heller ikke å se noen klar sammenheng mellom at de dagene dollaren beveger seg relativt mye, så er det en klar lignende bevegelse i gullprisen.

  4. Det er ingen vei ut enn å defaulte. Men skal høre på det senere i dag, så skal jeg skrive deg hva jeg mener om det.

    Peter Schiff påstod ikke nedgang, han sa at krisen kommer og at USA ikke har hatt vekst på 10år ++ og det stemmer. Amerikanere har ikke tjent noe penger, de har brukt husene sine som piggbanks. De er totalt konk, det er ingen vei ut. Dollaren skal miste sin makt som reserve valuta, det er ikke så lenge igjen 🙂

    Han tok feil om timing men han hadde totalt rett om krisen, hvorfor den kom. Han så det lenge før noen keynes økonomer som snakket om gode tider. Han skrev også bok om hva de kommer til å gjøre som svar på det hele. Mike Malooney gjorde det samme. Peter sa også at ingenting er løst, jobbtallene til usa er bare tull. Vi er på vei til doubble dip. Han har helt rett i det. Skulle ønske jeg viste om peter i 2000, kjøpt gull for 200-300dollar :/

    Gull er ingen boble.

    Ingen dommedag, bare fakta 🙂

    • Poenget med Schiff sine spådommer i 2002 – og jeg har sett hele intervjuet på youtube – var feil. Som sangen sier: You gotta know when to hold’em, know when to fold’em. Schiff la ned kortene sine alt for tidlig. Timing er alt.

      Schiff har interesser i å la folk holde panikken lengst mulig. Han har ingenting å tjene på en oppgang nå.

  5. Jeg hørte på det her…http://files.libertyfund.org/econtalk/y2012/Sumnerfederalreserve.mp3

    Ben Bernanke er en idiot, han kan ingenting om økonomi. De som snakker sammen i den mp3 filen tror faktisk at Ben Barnanke stoppet the great depression? haha…det er det dummeste jeg har hørt i mitt liv, og jeg har hørt mye dumt fra Keynes økonomer.

    USA kommer til å oppleve noe verre enn den store depresjonen, folk kommer til å ønske at det var de levde i the great depression enn det som kommer.

    De har ikke byttet min mening i det hele tatt, de har fått meg til å le litt mer. Takk for det.

    Igjen hør på Peter Schiff, Marc Faber og Jim Rogers så lærer du av ekte økonomer. 🙂

    • Ben Bernanke er professor i økonomi, så det er en ganske kraftig overdrivelse å si han ikke kan noe om økonomi. Og de sier ikke at Bernanke stoppet den store depresjonen 2, de sier han er verdens fremste nålevende ekspert på den store depresjonen og så ramser de opp de tingene de mener han burde ha gjort annerledes.

      Prof. Russ Roberts er ganske langt fra en keynesianer. Bloggen hans er full av brev til blant andre Paul Krugman der han retter på feil Krugman i det skriver. Som tidligere nevnt: Han er professor på det universitetet i USA som har den største samlingen økonomer av den østerrikske skolen og han kaller bloggen sin for Cafe Hayek.

      Jim Rogers er en av de jeg prøver å følge med på. Men jeg er ikke enig i alt han sier.

      • Ja han er professor i økonomi og jeg kan si at han kan ingenting om økonomi. Det samme gjelder Alan Greenspan. Hvis du er uenig i dette så må jeg si at du heller kan ingenting om økonomi.

        Paul Krugman er også en veldig farlig man som har tatt så mye feil at det er morsomt.

        Alle du nevner her er totale idioter når det gjelder økonomi. Både Ben og Alan trodde at vi ikke hadde noen bolig boble, Alan Greenspan er helt og totalt ansvarlig for å ha totalt ødelagt økonomien i USA.

        • Du har en imponerende arrogant holding til dine egne kunnskaper. Ben Bernanke har brukt enormt mye tid på å studere krasjet i 1929 og krisen som fulgte etter, du trenger ikke å være enig i hans valg og vurderinger, men det betyr ikke at han er en idiot.

          Paul Krugman, professor i økonomi, Nobelprisvinner i økonomi, kan ha et annet syn på verden enn deg og meg, men han er ikke en idiot. Alan Greenspan gjorde nye bra som fed sjef, selv om hans ettermæle kommer til å være preget av slutten. Det er flere grunner til at den amerikanske økonomien gikk på en smell i 2008, ikke alle er Feds skyld.

  6. By the way, 70% av USA sitt økonomi er konsumering. Det fungerer aldri i lengden, et land må faktisk produsere noe for å være rikt, Keynes økonomer mener at alle vil ha dollaren til USA. USA kommer til å fortsette å gjøre det samme som før, mer gjeld, mer printing, helt til dollaren kollapser.

    ”Oktober 2006 kunngjorde De Forente Arabiske Emiratene at de ville kutte sine dollarreserver til halvparten.
    Russland har kuttet ned på sine dollarreserver fra 70 % til 40 %.
    Italia har kuttet ned på sine dollarreserver med 21 %.
    Sverige har redusert sine dollarreserver fra 37 % til 20 % det siste året. ”

    Ny krise i 2013-2014…spennende å se hvordan det utvikler seg.

    • Du fortsetter med den idiotiske missforståelsen om at det finnes to typer økonomer i verden: Keynsianere og østerrikere.

      90% av alle som blir tatt av snøras har drukket kaffe den dagen. Det er også en meningsløs stat.

      Her er en som betyr noe: USA forbruker noe sånt som 1/3 av verdens ressurser, og skaper 1/4 av verdiene. Dersom du er fremtiden i våre hender, så er det skremmende, fordi du tror verdens ressurser blir brukt opp. Dersom du tenker økonomisk så ser du at resten av verden kan leve godt på å selge varene sine til USA.

      • USA skaper ikke 1/4 av verdier i dag, hvor har du dette fra? De er som Hellas veldig mange lever av staten.

        Arbeidsledigheten synker ikke, du tar helt feil. Det de gjør i USA er når du slutter å motta arbeidsledighets penger er du ikke lenger med i statistikken som arbeidsledig. Du tror faktisk på det tall du får fra amerikanske staten. Har du ikke følgt med på at de sier 40 000jobber blir skapt en måned så 2måneder senere går de tilbake og gjør det om til 0 jobber som ble skapt. Tror det skjedde i August, husker ikke helt men de gjør det hele tiden.

        Til å med Noruile Rubini sier følgende i bloggen sin..»US job growth is still too mediocre to make a dent in the overall unemployment rate and on labour income. The US needs to create at least 150,000 jobs per month on a consistent basis just to stabilise the unemployment rate. More than 40 per cent of the unemployed are now long-term unemployed, which reduces their chances of ever regaining a decent job. – in The Straits of America» <-Hvor har du fått det fra at arbeidledigheten er på vei opp? Jeg kan si til Noruile Rubini er velkommen etter, jeg har sagt dette i land tid.

        Han har endelig skjønt at Housing Market i USA fortsatt på vei nedover, det er folk som lever gratis i husene sine i 4år pga bankene vil ikke ha de tapene på sine balance-sheets. http://nourielroubiniblog.blogspot.com/2012/01/housing-market-is-comatose.html

        • GDP er generelt brukt som mål på verdiskapningen til et land, og i følge både verdensbanken og IMF (de bruker litt forskjellige tall) stod USA for ca.23% av verdens totale GDP i 2010. (Som jo var et kriseår i USA)

          Du fortsetter å skrive svar som om jeg mener at Rubini er svaret på alle verdens problemer, men jeg har aldri referert til ham. Fordi jeg ikke bryr meg stort om det han skriver.

          US Bureau of Labour Statistics definerer arbeidsløse som alle som kunne hatt, men ikke har jobb. Jeg siterer fra deres egen websde:

          Receiving benefits from the Unemployment Insurance (UI) program has no bearing on whether a person is classified as unemployed.

          Endringen i Desember 2011 var:

          Change in Employment Level:
          +176,000 in Dec 2011

          Med andre ord er de over ditt mål på 150.000 nye jobber pr måned.

        • Ja men der har du problemet ditt, du stoler på tall fra amerikanske staten 😛

          De tallene er det ingen som tar seriøst. De er manipulert så mye at de er til å le av.

          Nå skjønner jeg hvorfor du tror det du tror.

          Jeg kommer tilbake når Gull er over 2k i år 🙂 Vi snakkes da.

        • Merkelig hvordan du flytter målet når jeg dokumenterer at tallene er rette. Og du har beveget deg litt vel langt inn i konspirasjonsteorienes verden hvis du ikke tror på offisielle tall fra den amerikanske staten.

  7. «Du vet at det aller, aller meste av amerikansk statsgjeld er i dollar, og at det er amerikanerne selv som styrer dollaren? De kommer GARANTERT ALLTID til å klare å betale tilbake all gjeld som er i dollar.» <- Ja vi er helt enige i dette, det er det jeg snakker om de kommer til å betale det tilbake. Men skjønner du hva konsekvensene av dette er? Vet du hva det betyr?

    • Først sier du

      De vet at USA kommer aldri til å betale tilbake sin gjeld,

      og så er du enig med meg i at de alltid kommer til å klare å betale tilbake sin gjeld? Du bør bestemme deg.

      Når den amerikanske økonomien begynner å vokse igjen (og det har den allerede gjort, selv om du ikke vil innse det) så sørger verdiskapningen for at gjelden etterhvert blir nedbetalt. Det er faktisk mulig å drive den amerikanske staten med overskudd. Det ble gjort under Clinton. De har dessuten klart å kutte to enorme utgiftsposter, en heter Irak og en Afghanistan.

      • Jeg har bestemt meg men du forstår bare ikke hva inflasjon er og hvordan det skapes. Hvis USA betaler tilbake gjelden sin med å printe penger så vil det skape inflasjon og hyperinflasjon, USA sitt gjeld er ikke 15trillioner dollar men mange mener at det er over 100trillioner dollar. Det går bare ikke ann å betale tilbake de 15trillionene uten å printe penger. Så du har rett men du skjønner bare ikke konsekvensene av dette.

        Vi snakkes igjen når Guller på 3000$ så kan du kalle det en boble da også 🙂

        Ikke glem veddemålet våres da 🙂

        • Poenget er at pengene ikke skal betales tilbake i morgen. Eller om 1 år.

          Og kanskje gull når $3000, men da er det bare enda mer en boble. Akkurat slik de som påpekte boligboblen i 2005 ikke hadde mindre rett at det var en boble i 2006.

        • Det er ikke noe boble, Gull kommer til å nå 5000$ til 8000$ spørs hvor mange flere ganger de kjører med quantitative easing. Når det kommer over 5000$ kommer det til å kanskje å bli en boble, da kommer jeg til å ri den bølgen ganske langt før jeg faller av. Sølv kommer også til å nå 400$ kanskje mye mer 🙂

          Synd at du ikke skjønner det men vi snakkes når den er på 3000, 4000, 5000 så kan du trøste deg med boble da også 🙂

        • Grafen for gullpris ser ganske lik ut, enten du ser på dollar, euro, pund eller yuan. Men det kan selvfølgelig være at gull faktisk er det treet som vokser inn i himmelen.

    • Schiff har hørt litt for mye på Rush Limbaugh eller Bill O’Reilly sin måte å invervjue på. Hver gang det kommer et argument mot som han ikke liker, så bare bryter han inn.

      Jeg vet ikke om jeg er enig med Frum når han sier han heller vil ha $1 mill i cash enn $1 mill i gull (nåverdi) om 10 år.

      Når det gjelder overskriften din: Mer enn en ting kan være boble samtidig.

      • Ja er litt enig i at Schiff avbryter, men de har lite tid å snakke så det blir litt sånn at de snakker over hverandre. Av å til blir det litt irriterende, men synes at begge får sagt sitt.

        Synes det er også morsomt at han karen sa at han ikke kjøpte gull for 10år siden 😛 Viser litt hvor lite han kan 🙂

        Frum tar helt feil, du fikk kanskje med deg at sentralbanken til USA gikk ut og sa at de skal holde renta lav til 2014? Derfor gikk Gull og Sølv opp, heia inflasjon.

        • Schiff lar ikke Frum få fullføre sine poenger, og tvinger gjennom sine egne. Merker du at Schiff har høyere volum på sin mic enn det er på Frum sin? Enda et klassisk triks for å sikre at programlederen fremstår i best mulig lys. Frum, og alle andre som stiller opp i slike propagandaprogrammer fortjener skryt for at de i det hele tatt gidder.

  8. Hva skjer med Boblen a? Gull opp til 1700$ igjen 😛 Sølv 33, jeg anbefalte kjøp når den var nesten på 25 😉

    Oh well…Begynner å bli kjedelig å ta så mye feil eller? 🙂

    😉

    • Atter en gang så synes du det er festlig når det går litt oppover med gull, mens når det går nedover, så er det bare midlertidig. Ser du på grafen over lang tid (5 år), så ser det veldig ut som om vi er forbi toppen, og det er en nedadgående trend.

      Se på MA (moving average) for gullprisen på 100, 50 eller 30 dager, alle indikerer nedadgående trend.

      • Nei jeg synes det er festlig når det går ned, jeg vil helst at prisen holder seg lav i lengre tid så jeg får mer tid å kjøpe og investere.

        Jeg skriver både på bloggen min når jeg tror det går ned og opp, feks sa jeg at jeg tror Gull kommer til å gå ned etter at det nådde 1900$ mens mange snakket om at det skal videre opp. Da ventet jeg på korreksjonen og fikk kjøpt til lavere pris.

        Gull stopper ikke til å gå opp inntil sentralbanken slutter å ha lav rente, når de strammer inn renta og usa går konkurs da kan du selge gullet 🙂

        Noen som skjønner det…http://www.na24.no/article3321775.ece – Han kan lage nye prisbobler

        • Bernanke er mest opptatt av å stoppe en repetisjon av 30-årene. Og det er jobben hans.

          Hvis du ser på gullkursen, de siste 6 månedene, så ser du at trenden siden toppen på $1900 er nedgang, fulgt av en ny topp på rundt £1800, fulgt av nedgang og det som ser ut som en ny topp på rundt $1700…

  9. Ting tyder nå på at den amerikanske sentralbanken snart vil innføre en tredje runde med kvantitative lettelser (QE3) for å stimulere økonomien i landet.

    Dette skrev jeg om i Februar, men jeg tror at de kjører QE3. Det er mer riktig å kalle det QE4.

    Bare vent å se hva skjer med Gull og Sølv prisene når de sier det offisielt 😀

    • Det er allerede tegn på at den amerikanske økonomien er på vei igjen, selv om du nekter å innse det. Enda mer starthjelp vil bare føre til enda mer fart. Og hva skjer med gullkursen din da?

      • Den er på vei opp ja, så med en gang renta var på vei opp kom sentralbanken ut og sa at de vil holde den nede til 2014. Det er bare ønske tekning, USA er ferdig. De ligger dårligere ann enn Hellas.

        Gullkusen min går opp, skal vi vedde på en gullmynt at gull ikke er i en boble? Den kommer til å nå 5 000$ er bare snakk om tid.

        • Gull vil følge kreditekspansjonen helt til de slutter å printe, når den har gjort det mener jeg at Gull vil bli en boble etterpå pga mange mennesker kommer til å begynne å investere i det da..de kommer selvsagt til å tape penger og gjøre gull til at det blir en boble.

          Jeg kommer selvsagt til å annbefalle alle å selge hvis det skjer slik jeg tror.

        • Den norske kronen har styrket seg i forhold til dollar, vi har overskudd på statsbudsjettet og vi er omtrent gjeldfrie. Allikevel har gullprisen firedoblet seg på 10 år, og doblet seg de siste 2…

  10. Sa ikke du at gull og sølv var i en boble? 😛 ojda, snart 1800igjen og sølv 35$. Jeg skrev på bloggen at sølv på 25$ var veldig god pris og at det kommer til å gå over 50$.

    Viser litt hvor mye du kan 😛

    Regner med at du sier Gull og Sølv er i en boble når gull kommer opp til 3000$ og sølv 200$ 🙂

    • Les det Morningstar skriver. Verdens sentralbanker har stoppet opp gullkjøpene sine. Og det viser jo gullprisen de siste månedene. Kursen har ikke fortsatt den voldsomme oppgangen fra de siste årene.

      • Hva er det du snakker om sentralbanker økte sitt kjøp av Gull med 471% fra 2010 til 2011. Who cares om de sluttet å kjøpe gull når de printer penger for harde livet. De skaper inflasjon eneste hedge mot inflasjon er gull, sølv og råvarer. At de ikke velger å gjøre det riktige er deres problem, vi får se hvor lang tid det tar før det kommer ut at Kina har køpt enda mer gull, india, osv 😛 Gull i en bobble, please 😛 Clueless, gå og snakk med Warren Buffet han vet at Gull er i en bobble så kan jeg sitte og le enda mer av dere to når Gull er på 5000$.

      • Gull prisen viser det de siste månedene? Gull er på 1800igjen jo 😛 Akkurat som jeg sa når det gikk ned at det var en bra kjøpsmulighet. Begynner å hate meg enda eller? 😀

  11. Slapp av kompis vi har god tid 🙂 Gull har steget i 10år, det har gått opp og ned på den veien også. Det er vanlig. Du sa bobbla sprakk jeg sa at du snakker piss, selvsagt tok du feil 🙂 Det kommer du til å gjøre flere og flere ganger når du snakker ned Gull, men det er normalt om par på når gull er langt høyere.

    Jeg skrev på bloggen min hva jeg forventer gull skal over 2000$ i år. 🙂

    • I 1999 var det mange som tjente gode penger på forskjellige dot com selskaper. I 2005 var det mulig å tjene gode penger på eiendom i USA. De siste 10 årene har gull steget nesten uavbrutt. Mønsteret fra de siste 10 årene ble brutt ved toppen på $1900.

      Er det mulig at gull kan fortsette å stige? Ja.

      Er det mulig at gull har nådd toppen? Ja.

      Er det fornuftige grunner til at gull har så høy pris? Jeg (Og Warren Buffet, Ben Bernanke og George Soros) synes ikke det.

      Jeg har prøvd å finne ut mer om gull og hva som har ført til økningen de siste 10 årene. Det heter «å lære». Du burde prøve det en gang. Det er ganske spennende.

      • Er det mulig at gull har nådd toppen, NEI! Du skjønner ikke at alle trykker penger, herregud hvor vanskelig er det å forstå dette.

        Tro hva du vil men jeg holder det jeg har holdt på i 2år og det er kjøpe gull og sølv. Hadde jeg snakker med deg om 2år siden hadde du sikkert sagt det samme mens jeg har tjent veldig gode penger av å sitte i gull og sølv aksjer. Da hadde jeg nok ledd av deg da også, akkurat som nå 🙂 Men la gå, gøy å diskutere.

        Framtiden vil vise hvem har rett, desverre for deg blir det meg 🙂

        • Beklager, men en anonym blogger med dårlig norsk er ikke nok til å overbevise meg om at gull kommer til å fortsette å vokse inn i himmelen, eller at USA er dømt til å gå under. Det holder heller ikke med folk som Schiff som tjener gode penger på å overbevise folk om at han har rett.

          Som du sier: Fremtiden vil vise hvem som har rett. Heldigvis for begge oss, blir det meg. 🙂

        • Morsomt at du prøver å fornærme meg igjen 🙂 Men går bra, jeg vet at jeg ikke skriver norsk alltid helt perfekt men det gjør ikke noe, det er internett og blogging tar det ikke så nøye.

          Standaren i USA vil gå nedover, det samme gjelder Europa. De som kommer til å tjene på det er land som faktisk lager noe.

          Du kommer til å ta feil, vi har et veddemål så vi snakkes igjen når det blir mer og mer riktig 🙂

          Schiff sa at både gull og sølv bør kjøpes i 2002, han sa også at boligboblen kommer til å sprekke, han sa at dollaren kommer til å miste sin matk som reservevaluta…han tok ikke feil, det har bare ikke skjedd enda 🙂

        • Skal du blogge på norsk, er det en fordel å kunne norsk. Det blir vanskelig å forstå deg når du ikke klarer å uttrykke deg riktig.

          Du er ikke den første dommedagsprofeten, og du kommer ikke til å være den siste. Dommedag er fremdeles et stykke unna.

  12. Siden du skrev dette innlegget har ikke gull akkurat falt som en stein. Prisen har heller ikke fortsatt inn i himmelen. Hva skjer?

    • Tja. Gull har tradisjonelt blitt sett på som en trygg havn når det går dårlig. Økonomien i USA ser ut til å bedre seg, som betyr at amerikanske investorer kanskje investerer i andre ting – for eksempel statsobligasjoner eller aksjer.

      Gull traff ca. $1000 i 2008, og sank tilbake, og brøt ikke $1000 grensen før lang ute i 2010. Kanskje det samme skjer nå? Gull nådde en topp på nesten $1900 i 2011, og har ikke vært tilbake i de høydene igjen siden.

      Jeg tror verdensøkonomien sakte med sikkert blir bedre, drevet at USA, (på tross av mørke skyer i Hellas, Spania og Italia spesielt – mens land som Irland og Island ser ut til å være gjennom krisene sine). Dersom bedringen fortsetter, tror jeg at den voldsomme oppgangen gull har opplevd de siste 10 årene er over.

      La meg si det sånn: Enkelte bloggere påstår de er eksperter på økonomi, jeg er ikke en av dem. Jeg følger med på samfunnet rundt meg og har meninger om det meste, ikke kjøp aksjer fordi om jeg gjør det, ikke la være å kjøpe gull bare fordi jeg ikke kjøper.

Legg igjen en kommentar

