Leser E24.no bloggen min?

Det ser ut som om jeg kan ha lesere blant næringslivsjournalistene på nett… 

E24.no har tatt min idé om å sammenligne gjennomsnittslønn og huspriser, men de har funnet statistikk som strekker seg tilbake til 1930. Det viser seg at husene kostet mange flere årslønner (13) på 30-tallet enn de gjorde i 2011 (5,9)

Det har skjedd ganske mye med det norske samfunnet siden 1930, jeg tipper at andelen av befolkningen som eier sitt eget hjem (sammen med banken) er mye høyere i dag enn i 1930, noe som betyr at man nok ofte var flere på mindre areal, og flere som delte husleien før krigen enn etter. 

Grafen viser også at husprisene har holdt seg på et ganske jevnt nivå målt i lønninger omtrent siden 50 tallet. 

Er vi inne i en boligboble? Grafen sier ingenting om det. Statistikk gjør sjelden det alene. Vi er flere som har råd til vår egen bolig i dag enn for 80 år siden. Vi ønsker stort sett å bo i nærheten av arbeidsplassen vår. Det er færre boliger enn folk som ønsker å bo i disse områdene. Det presser prisene opp. I en bolig er det ofte spekulanter som driver prisene opp. Jeg tror det er ganske få som kjøper ekstra leiligheter og hus utelukkende for å tjene penger på en prisstigning.

Legg igjen en kommentar

