Noen religioner er likere enn andre

Mormonerne i USA har fått litt pepper i det siste på grunn av sine vane å døpe døde personer som er medlemmer av andre religiøse samfunn. Denne praksisen, som Wikipedia sier har pågått siden 1840, viser jo selvfølgelig to ting: en total mangel på respekt for andre religioner, og et ønske om å være snille med sjelene til andre mennesker.

Jeg har egentlig ikke et problem i verden med denne praksisen, selv om press har ført til at mormonerne nå har bestemt seg for å kutte ned på praksisen, som har ført til at dersom Joseph Smith flokken hans har rett, så koser Anne Frank og Adolf Hitler seg sammen i paradis samtidig som jeg skriver dette.

Det ligger i sakens natur at alle religioner er hellig overbevist om at de selv har både spørsmålet og  svaret på det store spørsmålet om livet, universet og alt. Og at alle andre spørsmål og svar på samme tema som en naturlig følge av første setning i dette avsnittet derfor er feil. (Ihvertfall i monoteistiske religioner.)

Siden jeg selv ikke mer medlem av noe trossamfunn, har jeg ikke noen problemer dersom noen skulle finne på å døpe meg etter min egen død – jeg tror ikke det har noen betydning, men det er jo greit med en halv- (eller hel-)gardering i tilfelle det skulle vise seg at det finnes en gud. Og guden tilfeldigvis er fan av mormonske doktriner.

Legg igjen en kommentar

