Penger. Eller ikke.

Jeg har skrevet endel i det siste om penger, og verdien til penger. 

Min oppfatning, som ikke deles av alle leserne, er at penger kun er et symbol for bytte av varer og tjenester. Dette har jeg skreve mye om tidligere og du kan finne mye om dette ved å søke eller bla litt i bloggen.

Seth Steveson er en journalist som skriver for Slate.com, han har prøvd å leve uten å bruke ekte penger (ja, den beskrivelsen valgte jeg bevisst!). Det betyr at han kun har brukt kort (eller andre former for byttehandel) i prosjektets periode. 

Et interessant prosjekt. Det viser seg at man kan kjøpe det meste uten penger. Inkludert narkotika og horer. Den største utfordringen er kafeer og barer i Brooklyn som er så hippe at de ikke tar kort.

Les introduksjonen her, og konklusjonen her.

3 thoughts on “Penger. Eller ikke.

  1. Selvsagt kan alt være penger men det betyr ikke at det er det smartest som penger. Til slutt vil det bli helt ubrukelig og kollaps i systemet.
    Tenk deg om penger var gress? Hvordan hadde det fungert, hadde sikkert fungert i en stund men hadde ikke fungert i mer enn kanskje? 2-3måneder? Kanskje 5år.

    Fiat systemer lever i ca 40år og da kollapser de, ganske lenge det. Nesten et helt liv.

    Penger handler om verdier, så for å bevise mitt poeng..Begrav Gull i 100år også la dine barnebarn grave det opp så vil det fortsatt ha stor verdi samme med sølv, olje og andre ressuser. Men gjør det samme med 100dollar-lapper i 100år, kan love deg at den hadde mistet minst 50% av verdien, mens gull hadde bevart din kjøpekraft. Jeg er faktisk sikker på at dollaren kommer til å miste veldig mye av sin verdi, kanskje går den ned helt til 0!

    Gull og søv går aldri ned til 0🙂 Det er ganske sikkert.

    • Du kan ikke garantere at gull har holdt verdien sin bedre enn andre investeringsobjekter over 100 år. Det stemmer at penger, på grunn av inflasjon, minster verdien sin litt etter litt. Men lav og kontrollert inflasjon er en god ting.

      Jeg begynner å bli ganske lei av den påstanden om at fiat systemer varer i 40 år, jeg har spurt etter dokumentasjon for dette flere ganger, men har ikke fått noe.

      Er du forresten ikke lei av å gjenta de samme argumentene gang på gang på gang? Enten bør du forstå at jeg har en annen virkelighetsoppfatning enn deg og de argumentene ikke virker, eller så bør du komme med noe nytt.

Legg igjen en kommentar

