Fotografering

Det er flere år siden min hobby som fotograf ble digital. Jeg har fremdeles et av mine gamle Nikon analoge speilreflekskameraer liggende i kjelleren, men det er lenge siden det var film i det.

Inspirert av fotografer fra Henri Cartier-Bresson, til Chris Weeks har jeg nå prøvd rangefinder fotografering for første gang. Det finnes digitale rangefindere – fra Leica og Epson, men begge disse alternativene er relativt utilgjengelige for en amatør som meg. Førstnevnte på grunn av pris og sistnevnte selges kun i Japan.

Min vei til målsøkerhimmelen ble ebay, det jeg fikk et pent brukt Voigtlander Bessa R3A og en 40 mm f1.4 linse. Det jeg sparte i forhold til et Leica M9 kan holde meg med analoge 35mm minnekort i årevis.

Jeg var nylig en kjapp tur i London, og jeg lot Nikon utstyret ligge hjemme. Jeg hadde kun to kameraer med meg: Voigtlanderet og mobilen min, en Nokia Lumina 710. Jeg var i området rundt den nye skyskraperen the Shard et par ganger, og jeg fikk fyrt av bilder av bygningen fra ca samme sted med to kameraer som en test.

The Shard, tatt med Nokia Lumina 710

Det finnes flere grunner til å bytte ut analoge kameraer. Med som min uformelle og urettferdige test viser, er ikke bildekvaliteten en av dem. Jeg vet det er svært urettferdig å sammenligne den knøttlille sensoren i en mobiltelefon med 35mm film. Forskjellen i størrelsen på optikken er som forskjellen på en rosin og en elefant.

De negative sidene med å fotografere med film er blitt enda mer åpenbare nå enn de var før jeg investerte i mitt første DSRL: Kostnader av- og tilgjengelighet på film. Ventetiden på fremkalling har bare økt. Men det er i dag enkelt å få bildene levert på CD i stedet for eller i tillegg til papir og negativer.

De positive sidene med å fotografere med gammeldags film er kanskje ikke like enkle å oppdage. Siden hvert trykk på avtrekkeren blir mer kostbart, er det naturlig at man tenker seg mer nøye om før man skyter.  Jeg kommer nok ikke til å selge DSLR’et helt enda, men jeg kommer til å bruke målsøker kameraet og film en god del fremover.

Til syvende og sist er det beste kameraet det du har med deg. F8 and be there.

The Shard fotografert med Voigtlander Bessa R3A

Legg igjen en kommentar

