Din venn, inflasjonen

Inflasjon er et ord som blir brukt mye, av mange. Og det virker i utgangspunktet som noe vi ikke ønsker oss.

Ordbok.no sier:

inflasjo’n m1 (gj eng. fra lat. ‘oppblåsing’) prisstigning som oppstår fordi pengemengden øker i forhold til den varemengden som skal omsettes, mots *deflasjon / overf: det at noe svekkes, går ned i verdi på grunn av overdreven bruk det har gått i- i bruk av fremmedord

I Norge har sentralbanksjefen fått beskjed om å styre mot et mål på 2.5% på lang sikt. Det betyr at den hundrelappen du har i lommeboken i dag bare er verdt ca.97,50 om et år. Noe som i utgangspunktet ser ganske fælt ut. Etter 28 år er hundrelappen din bare verdt halvparten. Øker inflasjonen til det dobbelte, blir halveringstiden på hundrelappen din bare 14 år.

Enkelte av mine lesere, de som har satt alle pengene sine i gull, er redde for inflasjon. Kanskje fordi de tror inflasjon alltid betyr hyperinflasjon, som i Tyskland i mellomkrigstiden eller Zimbabwe under Mugabe. Jeg er ikke spesielt rett for at hverken den amerikanske dollaren eller den norske kronen kommer til å rykkes i milliardsedler de nærmeste tiårene.

Milton Friedman, som studerte grunnene og følgene av 1929 krasjet nøyere enn stort sett alle andre i verden, hadde følgende å si om inflasjon:

A steady rate of monetary growth at a moderate level can provide a framework under which a country can have little inflation and much growth. It will not produce perfect stability; it will not produce heaven on earth; but it can make an important contribution to a stable economic society.

Den ene og virkelig gode grunnen til at litt inflasjon er bra er følgende: Pengene dine blir mindre verdt.

«Døde penger» det vil si penger som er stuet vekk i madrassen din, eller i det jeg mener er verdiløse ting (som for eksempel gull) skaper ingenting, og gjør ingenting. Det er veldig smart å ha spart litt til en regnværsdag, og det er ikke smart å låne mer enn vi har råd til å betale tilbake.

På det private planet vil jeg påstå at penger som blir brukt til å kjøpe for eksempel klær, hus eller biler skaper arbeidsplasser, i produksjon-, transport-, støtte- og butikk-næringene.

Dersom du er en rik person, som for eksempel Kjell Inge Røkke eller Warren Buffet, eller du styrer en bedrift, er det ingen vits å ha en masse penger stående på bok. En bedrift skal bruke pengene på å investere videre i bedriften – det kan bety investere i nye maskiner, nye ansatte eller hvis du er Statoil: Seismikk, nye oljefelt eller forskning og utvikling.

En annen god grunn til at inflasjon er bra, er at gjeld blir mindre verdt. Det betyr at at det kan lønne seg for bedrifter og privatpersoner å låne penger for å satse på innovasjon. Noen av de som satser misslykkes, men vi er avhengige av de som lykkes. De skaper en bedre fremtid for oss alle.

I minnet på Kindelen ligger Civilization: The west and the rest, av Niall Fergusson og venter på meg. Hans 6 «killer apps» som førte til at vesten dro fra resten av verden, er:

* Competition
* Scientific Revolution
* Property Rights
* Modern Medicine
* Consumer Society
* The Work Ethic

1,2,3 og 5 er alle avhengige av inflasjon. Uten inflasjon hadde vi aldri fått den industrielle revolusjonen.

Det er et problem når inflasjonen blir så høy at pengene dine mister verdi på vei fra minibanken til butikken, men er det historiske unntak.

57 thoughts on “Din venn, inflasjonen

  1. Inflasjonen, venn? haha. Den var bra…

    Jeg har et veldig enkelt spørsemål til deg, hva er så ille med fallende priser? og nei ikke skriv noe så tåpelig som hvis prisene falt så hadde ingen kjøpt for det stemmer ikke, folk kjøper datamaskiner og de raser ned i pris, de kjøper biler også.++ mange andre ting.

    • Folk kjøper nye pcer selv om de faller i pris på grunn av planned obsolescence. Prisen synker samtidig som verdien øker.

      Prisen på biler stiger, den synker ikke. Men det er urettferdig å sammenligne en 2002 modell Ford Fiesta med en 2012 modell, fordi det ikke er samme bil – biler blir sikrere og sikrere, og har mer og mer utstyr.

      Synkende priser på enkelte ting gjør jo bare at effekten av inflasjon blir større.

      Alle økonomiske fenomener om det er inflasjon eller noe annet, har både positive og negative sider. Litt inflasjon er positivt for de fleste av oss.

        • Dette er rett og slett elementært, og blir forklart i posten lenger oppe.

          Du må forstå at det er forskjell på normal inflasjon og hyperinflasjon.

        • Du må forstå inflasjonen på 2% og 10%, alle som ikke er blinde ser at inflasjonen ikke kan være 2%.

          Jeg har opplevd hyperinflasjon og jeg vet mye bedre enn deg hva det er, for det andre vet jeg også at inflasjonen ikke kan være 2%. Bare se på prisene, gå i butikken ta kviteringen din for melk, ost, salami, kjøtt og brød. Så se på den igjen om 3år og fortell meg at inflasjonen er 2%.

          Gjør med deg den tjenesten, så vil du skjønne at inflasjonen umulig kan være 2%, det staten sier den er. Bare gjør det, så kan vi snakke om 3år igjen.

          Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du ikke skjønner slike ting, du skrev om hvordan sølv skapte inflasjon når de dyttet masse sølv inn i systemet. De gjør det i USA, Europa, England og Japan HELE tiden ved å trykke penger, du skjønner vel at inflasjonen blir da høy etterhvert? (inflasjonen kommer, du ser det alrede i bensinpriser, matpriser fra 2008.)

          Se hva du betalt for melk, cola, brød, kjøtt i 2008 og se nå…regn ut hvor mye % er. Jeg garanterer deg at den ikke er 2%.

        • Jeg har store problemer med å forstå hva du prøve å si, men jeg har en sterk følelse av at du ikke leser det jeg skriver, eller ikke forstår det jeg skriver.

        • Ja jeg kan bedre. Alt jeg har spådd har vært bedre enn de, så ja..jeg kan bedre.

          Trodde du tullingene også sa probleme i Europa er løst?
          Tok tid før de solgte seg ut av Hellas, så plantet de pengene i Spania..De har null peiling på hva skjer og hvor vi er på vei, men de er fra BI så skjønner godt at de ikke forstår seg på grunnlegende økonomi akkurat som deg🙂

          Nå trykker de opp enda mer penger for å «hjelpe» bankene i Spania, også hjelper vi de igjen neste år, og året der igjen…når bensin er på 25kr literen, da er det Iran som har skylden!

          Gir opp deg enda en gang..

          Les Human Action til Ludwig von Mises så lærer du noe smart, slutt å les det Paul Krugman skriver han er så dum at jeg finner ikke ord å beskrive det. Både han, Alan Greenspan og Ben Bernanke.

        • Kan du være så snill å vise et sted der jeg referer til Krugman eller Keynes? Du fortsetter å argumentere mot meg med å tillegge meg synspunkter jeg ikke har og aldri har gitt uttrykk for.

          Et google søk etter «Krugman site:viewpointofview.wordpress.com» gir 1 treff, der jeg i en kommentar skriver om Professor Russ Roberts, fra George Mason University, og hans diskusjoner med Krugman.

          Et google søk etter «Keynes site:viewpointofview.wordpress.com» gir 3 treff, alle i kommentarer, og det går i det samme som over. Har du lest bloggen til Roberts?

        • Må jeg virkelig lære deg alt om økonomi, timeprisen min er 700kr så det er bare å ringe for et kurs🙂

          Jeg sier at du har samme tanker som Paul Krugman for jeg trodde du leste og slukte alt han nissen skriver.

          Siden du skrev Din venn, inflasjonen må jeg bare vise deg hva nissen Paul Krugman skrev for ikke så lenge siden…Nesten det samme som deg😀

          – Inflasjon er ikke problemet, det er løsningen
          http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/01/31/inflasjon-er-ikke-problemet-det-er-loesningen

          Etter du har lest det kan du komme tilbake og si til meg at gull og sølv er dårlig investering når en nisse som Paul Krugman gir råd til politikere rundt om i vierden om å trykke penger😀 haha!

          Du assa…kurs i økonomi…mandag til fredag😉

        • 4% rente er heller ikke verdens undergang. Men jeg har allerede gitt deg plenty av linker til folk jeg leser som jeg mener er fornuftige. Det er ditt problem at du ikke klarer å forstå det de skriver.

          Ta et kurs i økonomi fra deg vil være som å reise til Zambia for å lære å stå på telemarkski.

          Du har ikke forstått poenget mitt med gull og sølv en gang.

          Her er litt mer lesestoff til deg: http://www.themoneyillusion.com/?p=14591

        • Vi er fundamentalt uenige i om gull har en høy verdi eller høy pris. (Men det virker ikke som om du forstår forskjellen på pris og verdi)

          Siden vi begynte diskusjonen om prisen på gull, har gull ikke utmerket seg med sin enorme prisøkning. Det finnes folk som Todd Horwitz som er negative for både aksjemarkedet og gull. http://www.themeshreport.com/2012/06/todd-horwitz-bloomberg-tv-06-04-2012/ Peter Warren har også skrevet på sin blogg om at det er statsobligasjoner som blir sett på som trygge investeringer akkurat nå, ikke råvarer eller aksjer.

          Du har fremdeles ikke forstått at det finnes mer enn 2 økonomiske teorier og skoler, og at man trenger ikke å være kunnskapsløs eller idiot for ikke ha et annet syn enn deg. Ben Bernanke er ikke en idiot. Keynes var ikke en idiot. Karl Marx var ikke en idiot. Peter Schiff er ikke en idiot. Russ Roberts er ikke en idiot. Scott Sumner er ikke en idiot.

        • Karl Marx og Ben Bernkanke er idioter, Keynes også.

          Bare slapp av, Gull kommer til å bli trygg havn i framtiden bare vent til markedet skifter fokus til USA så skal du se mye rart🙂

          Du skjønner bare ikke at finanskrisen har så vidt startet, gjeldene er fortsatt der og alt er blitt utsatt.

          Ja jeg spådde også at investorne kommer til å flykte til Norge. Det er bare snakk om tid før sentralbanken finner på noe så dumt som å sette norske krona fast til euroen🙂

        • I følge ordbok.no er den egentlige betydningen av ordet idiot «uvitende person». Jeg er uenig i stort sett alt Karl Marx skrev, ser store svakheter hos Keynes og er uenig i mye Bernanke gjør og sier. Men ingen av dem er uvitende. Men du nekter å forstå dette. Helt greit, vi lever i et demokrati og det er lov å ta feil.

          Jeg tror jeg endelig har forstått mye av ditt problem: Du forstår ikke at det er forskjell på finans- og penge-politikk. Jeg tror også din bakgrunn gjør at du er en pessimist, selv om jeg misstenker at det landet du kommer fra antakeligvis ikke er et fremtredende demokrati, og du tror at alle land oppfører seg likt. Jeg tipper det også er derfor du har skrevet på bloggen din at du ønsker deg krig, og ikke bryr deg om hvem som får atomvåpen.

          Jeg tror ikke norges bank eller norske politikere ønsker å knytte den norske valutaen opp mot noe som helst.

          Når det gjelder valuta, kan du for eksempel lese denne: http://www.themoneyillusion.com/?p=14591

        • Jeg har da ikke sagt at jeg ønsker krig, er du gal? Jeg er totalt imot krig på alle måter.

          Hvor mitt bakgrunn er fra har ingenting med å gjøre med grunnleggende økonomi. Når staten trykker penger og rentene er lave, holder man ekte verdier. Når det er høye renter (noe vi aldri kommer til å se igjen), setter du penger i banken eller investerer i andre ting enn råvarer.

          Jeg bryr meg ikke hvem som får atomvåpen siden det har skapt fred, hvis alle har atomvåpen vil ingen bruke det. (ingen er så gal).

        • Hvis du tror din bakgrunn ikke har påvirket deg, hvordan har det seg at du ikke forstår at det er mulig å ha lav eller moderat inflasjon uten at det fører til hyperinflasjon?

          Prinsippet om MAD (Mutually assured destruction) har fungert så lenge det er stormaktene som har hatt en terrorbalanse. Iran (for eksempel) eller andre ekstreme religiøse regimer som bruker støtte terrorister som våpen, kan finne på å bruke atomvåpen mot land de ikke ønsker skal eksistere.

        • Selvsagt vet jeg at du kan ha lav eller moderat inflasjon, vi har moderat inflasjon nå. Så lenge vi fortsetter ned veien med stimulanspakker kan vi havne i hyperinflasjon. De enorme offentlige kutt som må gjennomføres ser jeg på det som en politisk umulighet, ingen politiker vinner et valgkamp ved å si at han skal kutte pensjoner, sparke offentlige ansatte og kutte deres lønninger.

          Derfor tror jeg at vi kommer til å ha hyperinflasjons til slutt. Se på Norge, protestere for harde livet fordi de ikke øker lønningene deres med litt. Så tenkt deg det….at noen skal kutte alt det i offentlig. No way🙂

          Derfor jeg har hatt rett om det meste, ingen politiker vil greie å ta fatt i problemene. Det er mye feil med dagens økonomi.

          Jeg forventer veldig høy inflasjon og kanskje hyperinflasjon. vi får se hva politikerne gjør, men stor sjanse for hyper.

        • Dersom vi fortsatt har rødgrønn regjering? Skattenivå på rundt 98%🙂

          Men vi er fortsatt avhengige av olje i mange år enda, og vi har enda reserver i nordsjøen.

        • Skattenivå på 98% hehe🙂 Da tror jeg innbygger tallene i Norge går fra 5mil til 500 i løpet av 1år. Alle firmaene flytter men en gang men regner med at du vet det😉

          Jeg personlig synes det er synd at vi utdanner så mange lærere, ansetter offentlig ansatte og service yrker. Når olja er borte vil vi oppleve en depresjon av økonomien, det betyr at økonomien går gjennom en fase der alle disse ubrukelige jobber skaffer seg produktive jobber, men med 98% skatt vil det være vanskelig å finne jobber.😉

        • 98% skatt var ikke helt alvorlig. Men Jens Stoltenberg har uttalt at skatt er inntekt ikke utgift, som sier noe om hans syn på verden. Når vi engang mister oljeinntektene, må vi gjøre en av to ting: Kutte utgifter eller øke inntekter. Jeg kan ikke se for meg at sosialister vil tenke seriøst på alternativ 1, og da har vi alternativ 2 igjen. Pluss oljefondet.

          Men det er jo en sjanse for at vi som er en oljenasjon og derfor har en god del ingeniører, vil være i stand til å finne noe annet å leve av. Jeg tror land som Spania har enda færre folk med realkompetanse. Men på den andre siden kan det være Spania nå (og vi når oljen forsvinner) går gjennom det Schumpeter kaller kreativ destruksjon.

        • Hvordan er skatt inntekt? Skulle ønske alt den skatten jeg betaler var inntekten🙂 Inntekt for staten ja, men for oss er det utgift.

          Man må ha noen helsike gode inginører for å kompansere for den enorme verdiskapningen vi har hatt av olje og gass. Men skal ikke være negativ, blir nok kutting i offentlig thats for sure🙂

        • By the way, du vet at jeg deler syn med noe av verdens beste økonomer, Kyle Bass, Jim Rogers og Marc Faber.

          Slik som Jim Rogers og Marc Faber…mener jeg at Paul Krugman og Bernanke er totale idioter, hva har de hatt rett om? Ingenting..ergo kan de ikke økonomi.

        • på hvilke måte fungerer det å sette et gulv under Sweitsisk valuta? Når du setter ditt valuta til et fiktiv nivå bestemt av sentralbankene er ikke det bra for økonomien.

          USA kan gå ut og si vi setter vår valuta fast til Europeisk valuta også 1/100. Da vil du få enorm eksport fra USA men deres livsstandard vil bli slaktet på under 1 dag.

          Hvem vil holde sitt valuta lav? Høy valuta er det som gjør oss rike, særlig hvis du importerer mye råvarer og lager produkter i ditt eget land før du eksporterer det ut fra landet igjen.

        • Det er elementært.

          Lav valuta er bra dersom du har dine egne råvarer som du produserer eller foredler og eksporterer. Høy dollarkurs + høy oljepris er bra for Norge. (For eksempel) Høy valuta er bra dersom du importerer mye.

          Men mest av alt: Stabil valutakurs gjør økonomien mer stabil. Plutselige svingninger er ikke bra for noen og når Sveits klarer å stoppe spekulasjon så er det bra for Sveits.

        • Det er ingen spekulasjon i Sveits, jeg spådde også at Sveits kommer til å sette et gulv under sitt valuta før de gjorde det. Det er små land, Sveits og Norge, når du får enorm flukt av investorne til landet så dytter det valutaen veldig høyt opp. Siden Sveits importerer mye er det bare positivt med høy valuta, de importerer råvarer, lager produkter og selger de.

          Ingen problem med høy valuta.

          Husk dette: Norge kommer nok til å gjøre det samme, sette et gulv under Norske krona i forhold til Euroen. <-Spådom🙂

          Siden jeg har hatt rett om det meste av økonomi kan du skrive ned det der og huske meg når det skjer.

        • Det er jo ingen spekulasjon i sveitsiske franc fordi den sveitsiske sentralbanken viste at de ikke er interessert i det. Får du ikke med deg noe som helst?

        • Når Europa og mange andre land trykker penger og vanner ut sin valuta så flykter investorer til «safe heavens». Sveits har hatt det statuset i ganske lang tid, så investorne begynte å flykte til Sveits etter at USA og Europa trykker. Sentralbanken mener dette er angrep på deres valuta og satt et gulv under deres valuta, noe som er helt feil å gjøre. De følger Euroen på vei ned til 0.

        • Ja og hva er farlig med at valutaen stiger når Sveits importerer masse råvarer, lager ferdige produkter i sitt lang for å så eksportere? Med sterkere valuta kan de importere billigere råvarer, de kan sette ned lønningene sine siden deres kjøpekraft er blitt større og fortsette å eksportere som før🙂

        • For et land vil det være attraktivt med en mest mulig stabil valuta. Det gir forutsigbare utgifter og inntekter. Og det er derfor den sveitsiske sentralbanken satte en stopper for forsøk på spekulasjon.

          Når opplevde du et land som frivillig satte ned lønningene sine? Det som skjer i praksis når en valuta stiger er at det interne utgiftsnivået (lønningene) er konstant, mens eksterne utgifter synker (prisen på varer som importeres) men det gjør også inntektene. Jeg har jobbet i firmaer som får betalt i Dollar, Pund og Euro, og ikke har likt sterk norsk krone et eneste sekund. Det man eksporterer får man oftest betalt i fremmed valuta.

        • Stoltenberg holdt et foredrag for NHH der han sa dere er bedriftsøkonomer, jeg er sosialøkonom og forskjellen på oss er at dere tror skatt er en utgift, mens jeg mener det er en inntekt.

        • Kan man bare spare i penger, eller kan man spare i råvarer, eiendom eller andre ting?

          Sparing finnes vel i alle økonomiske systemer? Sparing er ikke unikt for kapitalismen.

        • Sparing er essensielt i kapitalismen. Noen sparer, for at andre kan investere pengene på produksjon og selskaper. Når du har inflasjon, stjeler du folks sparing uten at de har noen kontroll over det.

        • Poenget med kapitalisme er å la kapitalen man akkumulerer få jobbe. Ingen tjener på å bare la pengene ligge i madrassen. Det er risikovillig kapital som har ført til alle fremskrittene verden har sett ihvertfall siden den industrielle revolusjonen.

          Det er forresten også feil å si at det er noen som sparer og andre som investerer. Det er oftest samme person.

        • Jeg forstår hva du sier, og jeg mener at du tar feil.

          Inflasjonen gjør at det er ikke er attraktivt å spare, men å investere, og det er to forskjellige ting.

        • For å hjelpe deg litt, her er noen definisjoner av kapitalisme:

          Ludwig von Mises:
          «essentially a system of mass production for the satisfaction of the needs of the masses»

          Friedrich Hayek:
          «the system of free markets and the private ownership of the means of production,» which is an «essential condition of the very survival of mankind.»

          Kilde

  2. Dette er helt latterlig, inflasjon er et overgrep av privat eiendomsrett og ødelegger disse «killer appsene». Du er totalt ignorant dessverre, det må jeg si.

    • Er den gjennomsnittlige nordmannen rikere nå enn i 1935? Selv om inflasjon har gjort pengene mye mindre verdt i årene siden?

      Litt inlfasjon gjør det attraktivt å bruke pengene, i stedet for å gjemme dem i madrassen.

      Kjøper du en unse gull får du aldri noe annet ennben unse gull. Investerer du pengene i industri, handel eler andre aksjer skaper du verfi for deg selv og samfunnet rundt deg.

  3. Tilbaketråkk: Din venn inflasjonen, the directors cut, redux og destillert. | A ViewPoint of View

Legg igjen en kommentar

