Manchester United på børs

I dag blir Manchester United notert på børsen i New York for første gang. Det er jo andre gangen klubben børsnoteres, men denne gangen har de slemme, slemme eierne, Glazer-familien, bestemt seg for å selge ut 10% av klubben.

Både e24.no og Reuters rapporterer at børsnoteringen ser ut til å gå dårligere enn forventet, med en pris på $14, mens det var forventet $16 til $20.

Grunnen til at børsnoteringen går dårligere enn forventet er åpenbare for meg: Glazerne gir fra seg 1% av makten (De beholder 90% av aksjene med 10 stemmer pr aksje, og selger 10% av aksjene med 1 stemme pr aksje). Dessuten skal halvparten av pengene brukes på å betale ned deres egen gjeld, mens klubben bare sitter igjen med den andre halvparten av pengene.

Jeg var, som de fleste andre United fans, veldig lei meg når klubben ble tatt av børs forrige gang, og de nye eierne flyttet gjelden de hadde opparbeidet seg under oppkjøpet over på klubben. Det har de siste årene vært åpenbart at United har hatt mindre penger til overganger enn konkurrentene.

Jeg tror og håper at dagens IPO bare er et første skritt på veien, og at Glazerne etterhvert må selge mer av klubben på børs. Som jeg har skrevet tidligere, en børsnotert klubb med flere eiere blir tvunget til å drive etter sunne økonomiske prinsipper og unngår ustabiliteten en humørsyk eier som kan gå lei fører med seg.

Manchester United er i dag den best drevne fotballklubben i verden, og jeg tror fremtiden kan være lys når dagens eiere er ute, og gjelden nedbetalt.

Legg igjen en kommentar

