SAS: Born to lose

SAS ble i helgen reddet. Igjen.

Jeg tror tiden for et felles skandinavisk flyselskap er over. Det er flere grunner til dette, og jeg går gjennom dem under.

Først av alt, så har SAS, som kjent, høye kostnader, men de klarer ikke å levere et veldig høyklasse produkt. Grunnleggende markedsførings-teori forteller oss at dersom man rangerer selskaper på to akser: kvalitet og pris, så er det de som klarer å selge billig, men med lav kvalitet, eller de som klarer å selge dyrt med høy kvalitet som lykkes. Dersom man har høy kvalitet og lav pris, har man som regel for høye kostnader. Har man høy pris og lav kvalitet velger markedet noe annet.

I klesbransjen så er det merker som H&M og Armani som er suksesshistoriene. Ryan Air er et av mange luftens H&M, mens det er flere arabiske flyselskaper som konkurrerer i den andre enden. Etihad og Emirates er eksempler på selskaper som overgår kvaliteten SAS klarer å levere til sine rike passasjerer med god margin. Disse flyselskapene har i tillegg en fordel i at de er statseide, og eide av stater som ikke bryr seg om hvor mye penger de taper. Luftens Manchester City, Etihad, tjener for eksempel nesten ikke penger, og 2011 var første gang de gikk i pluss.

Skal du fly fra Asia til Europa eller fra Asia til Nord-Amerika, så er SAS et av mange alternativer. Men de er altså et dyrt og dårlig alternativ. Og de flyr deg til relativt usentrale Skandinavia. Når alternativene for et besøk i Europa er Amsterdam, Paris, Frankfurt eller London, så blir selv Kastrup for spesielt interesserte. Og dersom jeg skal fly interkontinentalt fra Stavanger, har jeg valget mellom Gardermoen, som betyr tollklarering der i stedet for Sola, eller en av de andre byene, som gir meg flere valg av destinasjoner og mye mindre stress. Skal du komme deg rundt i Skandinavia, går det direktefly til flere byer i Skandinavia fra London enn fra noen by i Skandinavia. Flytter man tankeeksempelet til en innbygger i Hamburg som vil til Chicago, er også SAS et dårlig alternativ.

For et flyselskap kan antallet forskjellige flytyper man flyr et problem. Det er en grunn til at Widerøe ikke opererer Airbus A380 på ruten mellom Bergen og Sogndal. Det er altså grunner til å ha forskjellige modeller til forskjellige ruter. Men hver flytype betyr ekstra utgifter, i form av sertifisering av mekanikere og flygere, i form av delelager og så videre.

Ryanair flyr et type fly: Boeing 737-800. Ryanair har i følge Wikipedia en flåte på 289 fly av denne typen. Norwegian følger stort sett samme modell: En flytype og valg av ruter som passer til modellen. Norwegian holder på å anskaffe Boeing 787 Dreamliner og de har bestilt både Boeing og Airbus sine neste generasjon fly av 737-størrelse. Dreamlineren dekker et helt annet behov enn flyene de har i dag, og skal jo faktisk operere som et eget selskap. Jeg har også en misstanke om at de har satt seg i køen hos begge fabrikanter, men bare kommer til å ta i mot fly fra en av dem – og da Boeing. Det kan være greit å bruke to leverandører mot hverandre i forhandlinger og bare det å ha reservert plass i køen er verdifullt i seg selv.

SAS har en flåte på 138 fly. av 11 forskjellige modeller. Flere av disse modellene overlapper hverandre, og det hadde vært mye smartere å bytte dem ut så fort som mulig. Men det koster penger. Som SAS som kjent har lite av. Så i stedet er de nødt til å fortsette å bruke fly som koster dem mer i vedlikehold og andre utgifter. Og gamle fly bruker mer drivstoff og krever mer vedlikehold for hver time i luften.

I følge Boeing sin egen prisliste, koster et fly av neste generasjons Boeing 737 rundt $100 millioner. Slik jeg ser SAS sin flåte er det minst 40 fly som bør fases ut og erstattes så fort som mulig. Men vi skattebetalere i Skandinavia har vel ikke utpreget lyst til å bruke flere milliarder dollar på nye fly for et døende selskap?

Det er vondt for vår skandinaviske stolthet, og det vil bety tap av flere tusen arbeidsplasser, spesielt i København, men dagens SAS har ikke livets rett.

Advertisements

2 thoughts on “SAS: Born to lose

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s