Nye redningshelikoptere

Mitt forrige innlegg handlet om SAS, dette om redningshelikoptre. Jeg tror ikke dette kommer til å bli en ren flyblogg, men det er vel kanskje en trend på gang.

Jeg har ingen illusjoner om at mine lesere inneholder regjeringsmedlemmer, eller stortingsrepresentanter, men jeg har sett på de fire alternativene til nye redningshelikoptre og vil avslutte med min anbefaling, og begrunne denne.

Anbudsfristen går ut 18. desember, så det er på tide å komme med min anbefaling allerede nå. Prosjektet, Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter, NAWSARH holder jo til på min lokale flyplass.

Det er allerede pekt ut fire alternativer: NH90, EC225, S92 og Merlin. Det vil sikkert være enkelte venstrevridde som mener det burde være et alternativ fra Mil eller andre leverandører, men det er urealistisk å tro vi vil kjøpe forsvars materiell utenfor Nato. Jeg tror også at selv Rødt-medlemmer vil si at redningshelikoptre er et fornuftig sted å bruke pengene våre.

Tabellen under henter data fra flere kilder, inkludert FlynyttWikipedia og leverandørene sine sider.

Helikopter NH90 EC225 S92 AW101
Leverandør NHIndustries Eurocopter Sikorsky AugustaWestland
Opprinnelsesland Europa Europa USA Storbritannia/Italia
Rekkevidde (NM) 530 463 539 750
Kapasitet (personer) 20 24 22 38
Kapsitet (kilo) 4200 5729 4990 5200
Marsjfart (knop) 140 141 151 150
Pris (mill kr) 144 110 109 150

Dersom man utelukkende tenker på pris, er det enten EC225 eller S92 som er alternativene. S92 er også det raskeste helikopteret, og fart er viktig når liv står på spill. NH90 er allerede valgt som helikopteret som skal baseres på fregattene våre. Som jeg har skrevet om i innlegget om SAS, er det mange fordeler med å holde seg til en type luftfartøy.

Men så kan man se på rekkevidde og lastekapasitet. Og da er AW101 det klare alternative, selv om det er dyrt. Merlin er også et kjapt helikopter.

S92 og EC225 er, i sivil utgave, de to helikoptrene som flyr arbeiderne på norsk sokkel på jobb daglig. Det betyr at vi har litt erfaring med disse to typene. Eller, det vil si, EC225 Super Puma, står på bakken med tekniske problemer, og har stått der siden oktober. Aftenbladet melder at de tidligst er i luften igjen i februar. Dette er ikke den første gangen denne helikoptertypen har tekniske problemer.

S92 fra Sikorsky blir da et alternativ. Men: S92 bråker. Avinorsjefen klager på bråket, og pilotene blir både syke og døve.

NH90 og AW101 står igjen. Som jeg har skrevet over, er NH90 allerede valgt som helikopter for våre fregatter i Fritjon Nansen klassen. Men NHIndustries har så store problemer med å levere som avtalt at hele bestillingen kan bli kansellert.

Altså blir man nødt til å gå til leverandøren av dagens Sea King helikoptre, AugustaWestland, og be dem levere AW101 helikoptre til luftforsvaret. Det dyreste alternativet, som også ser ut til å være det beste, siden det har størst rekkevidde, størts lastekapasitet og er nest raskest.

One thought on “Nye redningshelikoptere

  1. Tilbaketråkk: Nye redningshelikoptre | A ViewPoint of View

Legg igjen en kommentar

