Bildesign

Folk som bare har begrenset interesse for biler, liker å si at biler i dag er alle er helt like. Og alt var mye bedre før.

Jeg vet ikke nøyaktig når «før» var, men jeg vet at bildesign hadde en tendens til å følge trender i gamle dager og. 

I 1962 lanserte Maserati Sebring, designet av Vignale. I 1963 kom Alfa Romeo med sin legendariske serie 105 Coupe, som ble produsert frem til 1977 i forskjellige varianter, designet i hovedsak av Bertone. Det er vel kanskje nødvendig å nevne at selv om begge disse selskapene er del av FIAT konsernet i dag, var de ikke det i første halvdel av 1960 tallet.

BildeJeg har ihvertfall ikke problemer med å se likheten mellom disse to. Alfa Romeo 1750 GTV til høyre, og Maserati Sebring til venstre.

Bildesign blir påvirket av flere ting: Mote, teknologien som er tilgjengelig, merke-historie  og -identitet og regelverk.

Regelverket avgjør blant annet hvor mye støy en bil får lage, men også plassering av lys. I de siste årene har vi også fått regler som sier noe om sikkerheten til fotgjengerne man eventuelt treffer med bilen sin. 

En håndlaget Morgan +4 sportsbil har et helt annet karroseri enn en maskinlaget Mazda MX-5, selv om de to på en måte har samme funksjon. Teknologien bak Morgan sitt skall er fra 1930, mens Mazda er fra dette århundret.

Jeg har ingen problemer med å skille en VW Passat fra en Skoda Octavia eller en Audi A4, selv om de kommer fra samme familie og har mye til felles. Du merker fort hvilken bil som er dyrest og hvilken som skal være folkebilen. 

Mote og regelverk er krefter som trekker i lignende retning, mens de andre tingene skyver fra. Med færre og færre eiere og konglomerater som eier alle bilmerkene i verden, blir identiteten viktigere og viktigere, og da er utseendet viktig. 

Selv om nye Ford Mondeo har stjålet grillen fra tidligere Ford datter Aston Martin. 

Bare ikke be meg om å identifisere veteranbiler fra før andre verdenskrig. De er stort sett like alle sammen!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s