Når det lyner fra skyen

Jeg har vært interessert i datamaskiner og det som følger med siden jeg før jeg fikk en Commodore 64 til jul på 80-tallet. På disse snart 30 årene har jeg sett mange trender komme og gå.

En av de siste er Cloud computing. I stedet for å ha ting – både programmer og data – liggende på pcen din, skal alt være tilgjengelig uansett hvilken dings du sitter med, enten det er en bærbar PC, TVen din, en tablet eller mobilen.

Denne uken slo nyheten ned som et lyn at Google har bestemt seg for å kutte ut Google Reader.

Dersom du ønsker å følge med på nyheter fra flere kilder på en gang, er RSS en genial måte å samle informasjonen. Og den mest geniale måten å lese alt man abonnerer på uavhengig av dings, har vært Google Reader. Mangelen på en offisiell app til Windows Phone, er en av de viktigste grunnene at jeg droppet Nokia og gikk tilbake til en Android telefon.

Men denne uken fikk vi altså en god illustrasjon på ulempene med å lagre all informasjonen du bryr deg om i skyen – når de som har bygd den delen av skyen du bryr deg om bestemmer seg for å kutte ut, så sitter du der.

Skulle Microsoft en dag bestemme seg for å kutte ut Office, så vil du uansett alltid ha den gamle cden med Office 2000 liggende i skuffen. Når Google kutter Readeren sin, så kutter de den.

Det finnes heldigvis flere som er interesserte i å plukke opp de hundretusenvis av brukerne Google dropper.

Jeg har allerede gått over til Feedly, og jeg er stort sett fornøyd.Jeg har installert Feedly på alle dingesene mine, og det er en leser for web. Dersom du har andre løsninger du foretrekker, setter jeg pris på tips!

Beslutningen om å kutte ut Reader har ført til kraftige reaksjoner fra flere, og dersom du er en av den tause majoriteten, kan du for eksempel fortelle Google hva du mener på bloggen deres, eller du kan signere denne oppfordringen på Change.org.

Legg igjen en kommentar

