Morrissey og Nobels Fredspris

Steven Patrick Morrissey er en interessant fyr. Han ser ut til å ha en underfundig sans for humor, og han lager fin musikk. 

Politisk er han er han vanskelig å nagle fast. Han har bedrevet alt fra lefling med fascisme til omtrent millitant vegetarisme. Hans uttalelser om Utøya og Regjeringsbombingen og KFC har fått mye oppmerksomhet i Norge. For briter føyer det seg inn i en lang rekke av kontroverser. 

Han er invitert til Nobelkonserten i kveld og det blir tatt opp at han kanskje ikke er den ideelle gjesten til et slikt arrangement. 

Men ønsker vi oss bare politisk korrekte musikere? Jeg gjør ikke det. Veldig mye av musikken jeg hører på og liker, inneholder tekstlinjer jeg ikke er enig i. Enda mer av den fremføres av artister jeg ikke er enige med. Og det plager meg fint lite. Talent for å lage fin musikk eller skrive en bra tekstlinje henger ikke sammen med en evne til å se hvordan verden er skrudd sammen, eller hvordan den burde være skrudd sammen. En rockestjerne som reiser verden rundt i en boble av ja-menn, groupier og narkotika har ikke den samme virkelighetsoppfattelsen somm meg. De fleste rockestjerner er mer opptatt av å lære seg å spille gitar enn økonomi eller historie. 

Det er ytterst få artister som har politiske standpunkt som er så ekstreme at jeg ikke klarer å høre på musikken deres. I farten er det eneste eksempelet jeg kommer på U2. Ikke bare virker det som om Bono er en anus verdensklasse, de reiser verden rundt i jetfly og forteller folk om hvordan de burde bruke pengene og leve livene sine, mens bandet har flyttet fra Irland til Nederland for å spare skatt. Og de lager hysterisk dårlig musikk.

Det hadde blitt triste veldedighetskonserter dersom man måtte utelukke alle kontroversielle uttallelser eller alle som bruker rusmidler vi ikke liker. 

Legg igjen en kommentar

